Familjeproblem för Blu

Gänget från "Rio" - Blu, Jewel och deras tre ungar - är tillbaka. De bor i Rio de Janeiro när de får höra att de inte är själva som de alltid trott. Nu sägs det att det ska finnas en hel flock med blåa fåglar djupt inne i Amazonas djungel. Jewel vill genast ge sig av och hitta dem. Blu är lite mer försiktig. Han är och har alltid varit en stadsfågel. Men när han väl får på sig sin midjeväska så bär det av.

På plats i Amazonas hittar de flocken och till de flestas glädje visar det sig vara Jewels gamla flock. Hon får nu återse sin far, sina vänner och sin gamla pojkvän. Inte helt oväntat blir det konflikter mellan Blu och pojkvännen, Blu och svärfar och Blu och djungeln. Blu trivs inte alls i Amazonas utan vill inget hellre än att åka hem igen. Men när så människan hotar flocken, deras träd och deras mat inser Blu och hans svärfar att de måste samarbeta för att överleva.

"Rio 2" är helt klart en feelgoodfilm som börjar lite trögt men som utvecklar sig till en film man mår rätt bra av. Visst den är lika förutsägbar som man kan misstänka att den ska vara men det spelar inte så stor roll. Den är charmig. Med det sagt så vill jag även säga att den inte är en film jag kommer se om. En gång är helt okej, men det räcker. Den satte inget djupare spår i mig och jag känner inget behov av att se den igen. De yngre kanske uppskattar den mer och där kan den mycket väl bli en favorit.

Som vanligt finns det en mängd extramaterial, men som vanligt är det mesta rätt tråkigt också. Vi får en uppfräschning av förra filmen, en borttagen scen, en massa sång och ett besök hos animatörerna.

Personligen tycker jag inte att det är mycket av detta som känns intressant, men för de lite yngre kan det säkert fungera.

1. Det är lite för mycket sång i filmen för min smak.

2. Nigel är tillbaka och han vill ha hämnd.