Underhållande fantasier om hjärnkapacitet

Den alltid så produktiva Luc Bessons senaste film "Lucy" utgår ifrån teorin om att människan bara utnyttjar tio procent av sin hjärnkapacitet. Det är en teori som fysiker och forskare över hela världen avfärdat som en tramsig myt som dessvärre fått fäste. Det går inte att mäta exakt hur mycket hjärnkapacitet människan använder, men det är i alla fall mer än tio. Men teorin eller myten är en bra bas för en Hollywood-film, speciellt om man börjar fantisera om vad som skulle hända om människan använde 20 procent, eller 40, eller 100...

I filmen är det Mr Trovärdighet himself, Morgan Freeman, som lägger fram teorin. Han spelar professor Samuel Norman, en expert på ämnet som lämpligt nog håller ett föredrag om teorin samtidigt som titelns Lucy råkar ut för tråkigheter. Hon spelas av Scarlett Johansson och är en amerikansk student i Taiwan som luras till att bli knarksmugglare av sin pojkvän. När det skiter sig ordentligt, straffas Lucy av den koreanska maffian och får en påse med en ny syntetisk drog insydd i magen. Tanken är att Lucy ska smuggla påsen till USA, men innan hon skickas i väg spricker påsen och en del av drogen löser upp sig och utlöser fler procent av hennes hjärnkapacitet.

I takt med att Lucy utvecklas inser hon att det inte kommer att sluta väl och bestämmer sig därför för att söka upp den dokumenterade experten professor Norman. Men den koreanska maffian är henne hack i häl.

Luc Besson har berättat att han blivit fascinerad av alla kopplingar som finns i hjärnan och därför ville göra en actionfilm med mening, utifrån vetenskapliga och etiska funderingar. En fin tanke, och visst är "Lucy" en underhållande film. Men den blir snabbt överdriven och fånig. Johanssons Lucy går från rädd och svag till iskall, samlad och oslagbar och blir sedan i takt med att hon låser upp fler procent av sin hjärnkapacitet allt mindre mänsklig. Till slut blir det bara sci-fi-flum kvar och då känns det väldigt skönt att filmen är kortare än 90 minuter.

Om man inte lägger ned fem minuter på att göra lite research kan man säkert tro på Freemans supertrygga leverans av tioprocentsteorin, men även professor Norman konstaterar - innan han träffat Lucy - att inte ens han vet vad som händer vid 100 procent. Bessons förslag är givetvis rena fantasierna, men ganska underhållande fantasier trots allt.

En ganska traditionell bakomfilm på en kvart blandar lite bilder från inspelningen med "prator" från mest Luc Besson, Scarlett Johansson och Morgan Freeman. Det nämns lite grand om hur Besson fick idén och Johansson pratar lite om hur hon tog sig an rollen och särskilde mellan Lucy på 10 procent, Lucy på 20 procent och så vidare. Ganska basic men givetvis med utrymme för det vanliga kärleksströsslandet över skådespelare och regissör.

Den andra extramaterialsfilmen handlar om "den sanna vetenskapen" i filmen, och Besson fortsätter att mala på om teorin om 10 procent och berättar att han pratat om den med tolv (!) vinnare av Nobels fredspris (!), varför nu fredsprisvinnare är experter i ämnet. Jag antar att Besson säger fel, men citatet är med i båda filmerna så det är inte jag som missuppfattat honom. Lyckligtvis figurerar det en lite mer jordnära forskare i filmen som smular sönder teorin.

1. Luc Besson föreställde sig att filmens tre akter skulle kunna jämföras med "Léon", "Inception" och "2001: A Space Odyssey". Jag förstår precis hur han menar.

2. Namnet "Lucy" är inte slumpmässigt på något vis. Så heter den urtidskvinna vars skelettdelar hittades 1974. Delarna är 3,2 miljoner år gamla. En dataanimerad version av urtids-Lucy finns med i filmen.

3. "Lucy" har inte vunnit eller nominerats till några "finare" priser, men dykt upp i en del lite udda sammanhang. Bland annat nominerades Scarlett Johansson till Alliance of Women Film Journalists pris "EDA Female Focus Award" i kategorin "Kick Ass Award for Best Female Action Star", men förlorade till Emily Blunt för "Edge of Tomorrow".

ANDERS JAKOBSON (2015-01-30)