Svaga skådespelarinsatser

"Mercy" är baserad på en kortnovell av Stephen King (den heter då "Gramma") och för att fylla ut de knappa 80 minuterna filmen utgör har filmskaparna expanderat berättelsen. De har lagt till en bakgrundshistoria om hur mormodern, Mercy som hon heter, alltid velat ha barn (utan att lyckas på naturlig väg) och för att få det till slut slutit ett avtal med djävulen. En ganska lam historia men något var man väl tvungen att komma på. När så vi kommer in i handlingen har Mercy bott på ett hem under en tid. Nu kan hon dock inte stanna där längre utan måste tas hem. Det faller då på hennes dotter, George mor, att ta hand om henne och George och hans bror måste hjälpa till.

Snart visar det sig att det onda väsen som bor inom Mercy behöver en ny boning och därför väntar på rätt tillfälle att ta över George. Tyvärr känner man som tittare inget för karaktärerna och man bryr sig inte om utifall George är i fara eller inte. Allt känns mest rätt löjligt och även om det finns tillfällen då man hoppar till lite är filmen aldrig riktigt skrämmande.

Jag har också stora problem med att tro på karaktärerna. De känns inte genuina eller trovärdiga alls. Mercy ska befinna sig i ett totalt frånvarande tillstånd men känns mest som en bortskämd unge som inte vill äta upp sin mat. Mercy spelas av Shirley Knight och jag trodde hon skulle lyckas mycket bättre än hon gör här tyvärr. George spelas av Chandler Riggs (känd från "The Walking Dead") och han är okej men inte mer. I stort underpresterar alla skådespelarna.

Allt som allt är "Mercy" en rätt dålig film och jag förstår varför den låg outgiven under rätt lång tid och sen i USA bara smög upp på iTunes.

1. Det krävs inget geni för att lista ut varför de inte kallar filmen för "Stephen King’s Mercy".

2. Det finns en kortfilmsvariant av denna historia som visades som ett "Twilight Zone"-avsnitt och den är faktiskt mycket bättre.