Slutet gott, allting gott… eller?

Så var det dags för sista säsongen av "True Blood". Det är den sjunde i ordningen och så vitt jag förstått det hela visste man när man började spela in den att detta skulle bli den sista. Bra? Ja, jag gillar när serieskaparna ges en chans att avsluta på ett snyggt sätt. Alla lyckas inte men många gör det. Man har i alla fall större chans än om TV-bolaget bestämmer sig för att lägga ner serien mitt i en säsong. Men när det gäller "True Blood" visste man alltså om att detta skulle bli slutet. Och man gör ett bra jobb med att förvalta det.

Säsongen tar vid där den förra slutade med anfallet från Hepatit V-smittade vampyrer. När slaget är över och röken lägger sig har en av våra favoriter fått sätta livet till. Och det är just detta som är det fina med en sista säsong. Allt kan hända och gör det. Ingen går säker utan alla kan dödas eller kanske än värre förvandlas till en vampyr. Det är lite svårt att recensera säsongen utan att avslöja för mycket för er just för att allt blir så definitivt, men jag gör ett försök…

Huvudstoryn för säsongen är annars just detta Hepatit V-hot som drabbar vampyrer. Det visar sig nämligen att om de smittas går de oundvikligt en sann död till mötes då det inte finns något botemedel. Och en del av huvudkaraktärerna smittas faktiskt under säsongen. Förutom att stadens alla innevånare, feer, vampyrer och hamnskiftare måste freda sig mot mordlystna Hepatit V-vampyrer finns det även ett asiatiskt gäng som vill dem illa. Det är nämligen skaparna bakom drycken True Blue som numera är ruinerade då ingen törs dricka deras dryck längre.

Vi får se alla karaktärerna vi kan förvänta oss att se plus en den nya och några gamla favoriter som återvänder för längre eller kortare gästspel. Bäst är som vanligt Alexander Skarsgård i rollen som Eric. Hans engelska är oklanderlig och man tänker inte på att han inte är amerikan. Förutom när han slänger in några små referenser till Sverige och svenska.

Allt detta gör tillsammans en rätt lyckad säsong och med tanke på att de faktiskt får till ett bra slut också så känner jag mig även väldigt nöjd med serien som helhet och HBO kan nu lägga ytterligare en lyckad serie till handlingarna. Sju säsonger känns väldigt lagom.

Två dokumentärer, ett släktträd och några kommentarsspår är vad vi bjuds på från säsong sju. I den ena dokumentären sitter några av skådespelarna och pratar om serien och hur det varit att jobba med den. Vi får även inklippta inlägg från andra skådisar som inte sitter med. I den andra får vi se hemmavideos som skådespelarna spelat in under sista inspelningsdagen. En del blir lite väl mycket men samtidigt är det intressant att se hur det såg ut på inspelningen.

I släktträdet går man igenom alla karaktärer och hur de är släkt med varandra. Rätt bra om man inte är superexpert på att hålla reda på allt.

1. Lite saknar jag Skarsgårds svenska. Han pratade rätt mycket i tidigare säsonger men inte den här gången.

2. 80 avsnitt blev det totalt i serien.