Modern media och civilkurage i finalen

Aaron Sorkins comeback till tv-formatet med "The Newsroom" blev inte längre än 25 avsnitt fördelade på tre säsonger. Ur en synvinkel möjligen ett beklämmande fiasko, ur en annan en koncentrerad och välgjord serie för en publik som kommer att sakna karaktärerna, tempot och känslan. Där placerar jag mig själv. Serien blev bara marginellt längre än Sorkins förra "fiasko" "Studio 60 on the Sunset Strip" som jag verkligen älskade, och "The Newsroom" har nu när alla 25 avsnitt är berättade växt till sig ordentligt. Den sista, blott sex avsnitt långa säsongen rundar snyggt av alla olika berättelser och öden samtidigt som den är spännande och precis lika välskriven som de tidigare omgångarna.

Efter det stora bakslaget med grävjobbet som visade sig vara planterat (se säsong 2) har "News Night" och nyhetsavdelningen på ACN (Atlantis Cable Network) hårda krav på sig för att jobba tillbaka förtroendet hos både ägare och tittare. Nyhetschefen Charlie Skinner (Sam Waterston), producenten MacKenzie McHale (Emily Mortimer) och nyhetsankaret Will McAvoy (Jeff Daniels) kämpar på för att göra det bästa de kan av situation och fortfarande leverera bra nyheter samtidigt som de inte irriterar ägarna. Ägarna har dock egna problem - Leona Lansing (Jane Fonda) och hennes son Reese (Chris Messina) är på väg att hamna i ett aktietekniskt underläge då Reeses två halvsyskon snart ärver en rejäl post som kommer att ge dem majoritet och då kan vad som helst hända. Lösningen kommer så småningom via unga miljardären Lucas Pruit (B.J. Novak) som dock vill förändra ACN till något helt annat än vad det är. En modern mediakanal där allmänheten är nyhetsförmedlarna.

Innan dess har säsongens stora story satt igång. Den digitala redaktören Neal Sampat (Dev Patel) har kommit över 27 000 hemligstämplade dokument från en läckande källa, men i samband med det gjort sig skyldig till spionage. Will ordnar så att Neal kommer undan men ser till att få veta källans namn, vilket gör att han själv råkar illa ut. Trots eviga påtryckningar vägrar han namnge källan och situationen blir knepig, dels för att ägarbytet påverkas av storyn och dels för att hans och MacKenzies bröllop hamnar i fara.

Trots att detta är den bärande storyn i säsongen finns det fortfarande utrymme till mycket annat. Verkliga nyheter, så som bombningen av Boston Maraton och visselblåsaren Edward Snowden, har sin plats i narrativet och många andra ämnen luftas som innefattar allt från jordens undergång på grund av miljöförstöring och offentliggörandet av våldtäktsmän. "The Newsroom" lyckas berätta mycket på bara sex avsnitt, och samtidigt kritisera modern medias klickjournalistik framför nyhetsvärden. Utöver detta förädlas de privata storylines som finns med karaktärernas existerande och icke-existerande relationer under dessa avslutande avsnitt.

Till slut går serien i mål, delvis under tragiska omständigheter. Det finns anledning till att bli lite lätt emotionell vid flera tillfällen under säsongens gång, men vi landar i ett tillfredsställande slut. Visst, personligen hade jag gärna sett mycket mer av serien, men när det 25:e avsnittet avslutas på ett medvetet tråkigt vis känner jag det man brukar kalla för closure. Vill jag ha mer går det ganska lätt att se om serien på nytt.

Varje avsnitt kompletteras av några kommentarer av Aaron Sorkin kring händelser i det aktuella avsnittet. Det här upplägget har funnits även i de tidigare säsongsboxarna och jag tycker att det är ett konkret och bra sätt att ge lite bakommaterial. Några få minuter värdefull information.

Det sista avsnittet finns även med ett regelrätt kommentarspår som jag kommer att ta del av vid ett senare tillfälle.

1. Sista avsnittet bär titeln "What Kind of Day Has It Been" vilket är en vanligt återkommande titel inom Aaron Sorkins värld. De sista avsnitten i de första säsongerna av "Sports Night" och "Vita huset" bar denna titel, precis som det sista avsnittet någonsin av "Studio 60 on the Sunset Strip".

2. Flera skådespelare från komediserierna "The Office" och "Parks and Recreation" har dykt upp i "The Newsroom" och det beror på att Sorkin gillar dessa serier. B.J. Novaks karaktär påminner lite om den han gjorde i "The Office" när han plötsligt blev flashig chef.

3. Även om "The Newsroom" avverkat verkliga nyheter till större delen befinner serien sig i samma universum som "Vita huset", bland annat via det fiktiva landet Equatorial Kundu som figurerar i båda serierna.

ANDERS JAKOBSON (2015-06-24)