Kanske den sista GW-deckaren på svenska

Konceptet med att berätta Leif GW Persson-historier som miniserier har anor redan från 1983 då boken "Profitörerna" blev en tredelad serie med samma namn i regi av Per Berglund. Det var första gången Perssons bokuniversum filmades, vilket sedan fortsatte med långfilmerna "Mannen från Mallorca" (1984) och "I lagens namn" (1986) och de tre relaterade tv-serierna "Den vite riddaren" (1994), "Anna Holt - Polis" (1996) och "Anna Holt" (1999).

En nystart blev det 2013 när "En pilgrims död" kom. Den var en fyradelad filmatisering av den första och tredje boken i en svit som heter "Välfärdsstatens fall" och "Den fjärde mannen" är en filmatisering av den andra boken "En annan tid, ett annat liv", och består precis som sin 30 år gamla föregångare av tre entimmarsdelar.

När den förra tv-serien kom hade jag läst en och en halv bok, i sviten och av Persson över huvud taget. Nu har jag läst alla utom två och är verkligen inne i hans karaktärsstall. Historien som berättas den här gången har tre olika tidsåldrar - 1975, 1989 och "nutid" (i serien 2011, i boken 2003 typ) - och precis som i "En pilgrims död" där det var 1985/86 och nutid ställer det till det lite. Man får helt enkelt bara acceptera att vissa karaktärer - hur gamla de än må vara - ser likadana ut i alla tidsåldrar. Irriterande nog är andra tidsmarkörer, bilar, kläder etc, helt korrekta. Nåja.

Huvudperson i serien är precis som sist polisen som kan "se runt hörn", Lars Martin Johansson (Rolf Lassgård) som i nutidsdelen tillträder som ny operativ chef för Säpo. Han sätter samman en liten grupp som ska jobba lite under radarn och ganska snabbt får de ett anonymt meddelande (vilket Johansson direkt spårar till den alltid lika mystiske "statsministerns särskilde sakkunnige" (Jacob Ericksson)) där de uppmanas att titta närmare på ockupationen av den västtyska ambassaden 1975. Misstankarna har alltid varit att ockupanterna hade svensk hjälp, och nyligen offentliggjorda dokument ur Stasis arkiv bekräftar detta. Bland annat figurerar ett namn på en man som mördades 1989.

Mordutredningen 1989 ledde aldrig fram till en tänkbar förövare, mycket på grund av att den självgode och inkompetente Evert Bäckström (Claes Malmberg) övertygade framför allt sig själv om det handlade om ett klassiskt "bögmord". Nu får Johansson och hans team anledning att titta närmare på mordet igen och identifiera de fyra personer som var inblandade i ambassaddramat.

"En annan tid, ett annat liv" är en ganska komplicerad bok och blir även smått komplicerad som miniserie, men genom en smart omflyttning av bitarna i berättelsen, tydliga tidsindikationer och vissa karaktärsbyten blir det ett bra kriminaldrama med tuggmotstånd. Ingen massproducerad whodunnit med dubbade tyskar i biroller, utan välgjort och välspelat och stabilt.

Jag hade gärna sett fler av Perssons böcker filmade men vad jag förstått är det slut på det nu. Karaktären Bäckström och i och med det böckerna "Linda - som i Lindamordet" och "Den som dödar draken" är numera i amerikansk ägo och har blivit tv-serien "Backstrom". Bra på sitt sätt, men lite trist är det förstås.

1. Det är inget fel på Rolf Lassgård, men han blir aldrig Johansson för mig. När jag läser böckerna ser jag någon variant av Tomas von Brömssen framför mig, eftersom han gjorde Johansson först på film.

2. Claes Malmberg har lyckats göra Bäckström om än ännu vidrigare och grisigare i den här miniserien. Snyggt gjort!

3. Johan Widerberg har tillsammans med Sara Heldt skrivit manuset till både denna miniserie och föregångaren.

ANDERS JAKOBSON (2015-04-27)