Mirakelmedicinen som löser alla problem

I "Medicinen" får vi följa Johanna, en skild tvåbarnsmamma, som är rätt trött på sitt liv. Hon jobbar på modetidningen Dolce Vita där hon hunsas av sin chef och hamnar i bråk med sina kollegor. Hon har ont om pengar och hennes exman har hittat en yngre tjej. Livet är med andra ord inte så roligt för Johanna. Utöver allt detta har hon även herpes på läppen och det tar henne vidare till en experimentell medicin som hon ställer upp med att testa. Och när hon börjar med dessa tabletter förändras allt.

Johanna blir helt annorlunda, mycket tuffare och framåt. Hon inleder förhållande med både en man och en kvinna, hon säger ifrån till chefen och arbetskamraterna och över lag står hon upp för sig själv mer. Helena Bergström spelar Johanna bra. Hon ser visserligen ut som hon gör i alla sina filmer men här fungerar det. Nu känns det ju inte trovärdigt att en herpesmedicin skulle kunna fixa alla hennes problem men det får man helt enkelt köpa, det måste fungera för att filmen ska fungera helt enkelt.

I andra roller ser vi Peter Eggers, Ida Engvoll, Katarina Ewerlöf, Maria Lundqvist, Susanne Thorson och Cecilia Forss. Dessutom ser vi Ewa Fröling som chefen Iris och alla med en viss reservation för Fröling gör alla en bra insats. Problemet med Fröling är att hon spelar över, hon är lite för konstig och det känns väldigt överdrivet. Sammanfattningsvis är filmen underhållande men långt ifrån det bästa som gjorts i Sverige. Det hela känns lite komiskt och överdrivet men som sagt, det underhåller för några timmar.

1. Det kanske låter taskigt men Helena Bergström gör faktiskt alla sina roller nästan på samma sätt…

2. Petra Mede gör en liten roll.

3. Trots att de jobbar på modetidning verkar den innehålla mycket sex och resor.