Rätt känsla bidrar till sug efter mer

Få franchiser har ynglat av sig i så mycket kompletterande material som "Star Wars". Den senaste i raden av animerade tv-serier är "Star Wars Rebels" som produceras för Disney XD. Serien är just nu mitt inne i sin första säsong och den här trekvartslånga filmen är dess inledande dubbelavsnitt som släppts separat.

Ska man stoppa in "Star Wars Rebels" i "Star Wars"-filmernas tidslinje så utspelar den sig 15 år efter "Episod III: Mörkrets hämnd" och fyra år innan "Episod IV: Stjärnornas krig". Imperiet har utplånat alla jediriddare (tror de i alla fall) och olika rebellstyrkor poppar upp här och där i galaxen och något större kokar under ytan. Ungefär där är vi.

Seriens huvudperson är den föräldralösa, femtonåriga Ezra som lever på planeten Lothal - en gatutjuv som stjäl för att överleva men också för att samla souvenirer, gärna plockade från Imperiets soldater. Ezra verkar ha ett sjätte sinne för ibland är det som att han snappar upp att något är på väg att ske utan att han förstår varför... Exempelvis när han ser hur några skumma typer verkar planera en större stöld från Imperiet. Ezra lyckas stjäla från tjuvarna men hamnar i en motattack från Imperiet och det blir tjuvarna som räddar honom ur knipan och tar in honom i deras skepp.

Tjuvarna är i själva verket en rebellstyrka om fyra personer och en droid: Kanan är ledaren och en effektiv fajter, Hera är skeppet Ghosts skickliga kapten, Sabine är konstnärlig (!) krigare och Zeb är teamets muskelpaket. De fyra kompletteras av kvittriga droiden Chopper som lyckas fixa det mesta. Ezra fascineras av gänget, men tror att hans tid med dem bara är temporär och delvis oönskad. Men Kanan har sett något i Ezra, något som han känner igen från sig själv för Kanan är nämligen en jediriddare som överlevde Order 66 och det Kanan har sett i Ezra är spår av kraften.

Filmen är ett klassiskt pilotavsnitt där karaktärerna blir ett gäng, där man förstår sammanhanget och ungefär hur allting kommer att flyta på, och det har exakt rätt effekt på mig. Jag trodde inte riktigt att jag skulle bli så sugen på att vilja se mer som jag faktiskt blir. Skaparna har lyckats hitta rätt "Star Wars"-känsla där allt stämmer: karaktärerna är tydliga, miljöerna intressanta och actionsekvenserna har en perfekt äventyrsdos. Och då är jag inget superfan av originalfilmerna.

Det kan vara lätt att på förhand avfärda "Star Wars Rebels" som en serie anpassad för barn. Den är ju gjord av Disney och presenteras dubbad på svenska om man så vill. Men de flesta "Star Wars"-fansen kom in i den här världen som barn när de såg originaltrilogin så att avfärda serien med ett sådant argument håller inte. Visst är det en annan målgrupp för serien än folk i medelåldern som levt med "Star Wars" i 30 år eller mer, men den är väl värd att ge en chans.

Ett hinder kan dock vara seriens utseende. Animeringen är i en sorts enkel, fast ändå avancerad 3D-stil som initialt känns lite knepig för min smak. Jag tycker att det känns mer som introfilmer i tv-spel än tecknade serier så som jag föredrar dem, men det går ganska snabbt att komma in i stilen och till slut upplever jag det inte som någon bromskloss över huvud taget.

Igen: Den här filmen har precis rätt effekt på mig och jag är riktigt peppad på att ta del av den kompletta första säsongen när den kommer. Lovande!

Bland extramaterialet finns fyra kortfilmer (runt två och en halv minut långa) där karaktärerna och deras egenskaper introduceras. Dessa visades på Disney XD och på nätet innan serien drog i gång och fungerar fint som små teasers utan koppling till seriens övergripande narrativ. Lättsamt och kul och jag ångrar lite att jag inte såg dessa kortfilmer innan huvudfilmen.

Det finns även en sorts collagetrailer för seriens första säsong tillsammans med lite kommentarer från skaparna. En generell titt som ger mersmak.

1. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte komma ifrån att undertiteln "Upprorsgnistan" är en fullständigt osexig titel. Det är visserligen en korrekt översättning av "Spark of Rebellion" men det låter inte klokt på svenska...

2. I denna film figurerar inga tidigare kända "Star Wars"-karaktärer i bild, med undantag för Ewan McGregor-versionen av Obi-Won Kenobi som hologram (dock inte röstskådespelad av McGregor), men i den första säsongen kommer flera bekanta karaktärer att dyka upp.

3. Droiden Chopper heter officiellt C1-10P. Dess design är inspirerad av den Ralph McQuarrie ritade i sina konceptteckningar av R2-D2 på 70-talet. På samma vis användes McQuarries konceptdesign av Chewbacca till karaktären Zeb. Kul att man grävt så långt ned i franchisens historik.

ANDERS JAKOBSON (2015-01-26)