Välgjort men inte i det optimala formatet

Det var ju meningen att sagan om "Toy Story" skulle ta slut med den tredje filmen 2010. En femton år lång framgångssaga fick ett naturligt slut i och med att leksakerna bytte ägare när Andy växte upp. Detta efter ett dramatiskt äventyr där nästan allt hände.

Men så blev det inte. Leksakerna fortsatte att ha äventyr i kortare format i hittills tre kortfilmer, och det var ett upplägg jag personligen tyckte var både bra och trevligt. Man fick sina små doser av karaktärerna samtidigt som nya tillkom. En bra lösning för att ta sagan vidare utan att göra något lägre.

Men så blev det inte heller. Lagom till Halloween 2013 visade den Disneyägda tv-kanalen ABC en nygjord halvtimmesspecial under originalnamnet "Toy Story of Terror!" (som på svenska blivit småmärkliga "Toy Story Terror!") och inför julen 2014 sändes ytterligare en halvtimmesspecial med originalnamnet "Toy Story That Time Forgot" (som blivit ännu märkligare "Toy Story: Fast i forntiden" på svenska), och där gick sagan i mål.

Men så blev det förstås inte heller, utan en "Toy Story 4" är på gång. Men det är en annan historia och nu är det dessa två halvtimmesspecialer, som utan sina reklamavbrott blir runt 22 minuter långa styck, som står i fokus.

Ska man ställa dem mot varandra är den första bättre än den andra. I den har ett par av leksakerna följt med Bonnie och hennes mamma på en liten semestertripp och sitter inledningsvis i bagageutrymmet på bilen och tittar på en skräckfilm. När bilen får punktering blir det en oplanerad övernattning på ett motell i väntan på en mekaniker. Den dramatiska igelkotten Mr. Pricklepants (röst av Timothy Dalton) menar att det är ett klassiskt upplägg på en skräckfilm och snart ska leksakerna försvinna en efter en och till slut är det bara Jessie (Joan Cusack) kvar, som tillsammans med actionfiguren Combat Carl (Carl Weathers) försöker lösa den märkliga situationen. Combat Carl är en av flera nya leksaker som redan finns på motellet och han motiverar Jessie att aldrig ge upp hoppet och att allt är möjligt om man bara vill. Fina visdomsord som alltid fungerar.

"Toy Story"-känslan är definitivt på plats med ett fartfyllt äventyr i grunden och några roliga nya karaktärer samt ett överliggande skräcktema som gör det extra spännande. I ett större perspektiv har denna film mest gemensamt med "Toy Story 2", vilket förklarar varför Jessie har huvudrollen.

Den andra filmen är i mitt tycke avsevärt sämre och när jag funderar på varför kommer jag fram till att huvudstoryn saknar "realism", vilket förstås är jättekonstigt att skriva, men vad jag menar är att leksakerna leker med andra leksaker och hamnar i någon sorts fantasivärld som jag inte alls gillar. Bonnie åker hem till en lekkamrat som fått drivor av nya leksaker i julklapp, men även fräcka tv-spel så han och Bonnie ägnar sig åt det medan hennes leksaker hälsar på hans nya leksaker. Det är några "krigsdinosaurier" som har en helt egen värld igång som Bonnies leksaker kastas in i och i och med att hon har några egna dinosaurier, bland annat Trixie (Kristen Schaal) som blir filmens huvudperson, blir det en del krockar och drama av sig själv.

Tyvärr faller denna film mig inte alls i smaken. Ett problem är att "krigsdinosaurierna" inte vet att de är leksaker, och det är ju ett tema Pixar avhandlade redan i första "Toy Story" 1995...

På det positiva kontot kan man dock notera att båda filmerna är minst lika välgjorda som långfilmerna. "Toy Story: Fast i forntiden" tog enligt uppgift tre år att färdigställa så det är verkligen inget som bara klickats fram i datorn på en kvart. Men om jag ska vara helt ärlig så föredrar jag "Toy Story" i det längre formatet, eller i det ännu kortare formatet - det här mellanläget känns inte riktigt som någon fullträff.

De tre kortfilmerna "Hawaiian Vacation", "Small Fry" och "Party Saurus Rex" som tidigare gått att se i andra sammanhang finns med som bonus här och det gör ju att denna skiva faktiskt samlar allt som inte har med långfilmerna att göra. Kortfilmerna är bra och i mitt tycke både roligare och rappare än denna utgåvas två huvudfilmer. Samtliga - inklusive huvudfilmerna - finns dessutom att se med kommentarer om man så önskar.

En bakomfilm av klassiskt Pixarsnitt till "Toy Story Terror!" ligger med precis som en ganska meningslös teaser. Sen finns det tre reklamfilmer i gammal stil för tre av de nya leksaker som finns i "Toy Story Terror!" - mycket coolt gjort!

1. Något som är intressant att notera om man gör en överblick på dessa sammanlagt fem filmer i olika längder som gjorts efter svitens egentliga fullbordande så är det att det är olika huvudpersoner i varje film. Det är inte längre Woody och Buzz som står i fokus och driver historierna framåt. Det kan ju visserligen bero på att både Tom Hanks och Tim Allen är dyrare att använda sig av än de övriga skådespelarna, men resultatet blir brett och trevligt.

2. Jag gillar den svartvita Ed Wood-taffliga inledningen på "Toy Story Terror!" - jag hade gärna sett hela den filmen i filmen!

3. "Toy Story 4" ska komma 2017 och ska enligt hyfsat färska uppgifter inte riktigt fortsätta där den tredje filmen tog slut.

ANDERS JAKOBSON (2015-03-23)