Smaskig komedi med ett rullande kök

Det vattnas i munnen när man ser Jon Favreaus senaste film "Chef" där han själv gör huvudrollen som en uppskattad kökschef som kört fast i sin egen säkra kort-meny. Egentligen är det restaurangens ägare, spelad av Dustin Hoffman, som sätter stopp för utsvävningar och experiment. Favreaus Carl Casper må vara chef i köket, men den verkliga chefen är ägaren.

Detta får konsekvenser när den inflytelserika matrecensenten Ramsey Michel (Oliver Platt) kommer på besök. Carl har laddat för att bjuda på något spektakulärt, men tvingas köra på den inarbetade menyn vilket resulterar i en dräpande sågning där Carl får ta smällarna. Olyckligt nog upptäcker kocken social media i samband med detta och hamnar mitt i ett Twitterkrig med den luttrade recensenten och då är det förstås kört.

Parallellt med allt detta försöker Carl vara en bra far till sin tioåriga son Percy (Emjay Anthony) som han åsidosatt, men sonens intresse för social media blir plötsligt högintressant, speciellt när Carl tar över en nedgången foodtruck och tillsammans med sonen och kökskollegan Martin (John Leguizamo) skapar El Jefe och serverar kubansk mat var än de kan parkera. En roadtrip från Miami till Los Angeles ger Carl möjlighet att få tillbaka sitt självförtroende och förbättra relationen till sonen.

"Chef" är en fullt godkänd film som å ena sidan inte är överdrivet originell i sina grundläggande teman, men som ändå å andra sidan visar upp miljöer som känns lite fräscha i sammanhanget. Komedin grundas i vardaglig humor med en ganska snärtig dialog, snarare än i överdrivna gapflabbsambitioner, även om några karaktärer känns lite smått tillskruvade för sakens skull.

Favreau har uppenbarligen respekt i Hollywood för filmen är fylld av kända ansikten i både mindre och större roller. I restaurangen ser vi Bobby Cannavale och Scarlett Johansson i olika roller, Sofía Vergara spelar Carls ex-fru och Percys mamma, Robert Downey Jr. spelar en ex-man till ex-frun och så vidare.

Är man matintresserad är "Chef" helt klart värd två timmar av ens liv bara av den anledningen. Dessutom blir bra hungrig av att titta på den.

Kommentarspåret till filmen delar Jon Favreau med kocken Roy Choi, en av de som ansetts grundat hela foodtruckrörelsen. Choi fungerade som matlagningskonsult under inspelningen av filmen och blev även medproducent på kuppen. Vi kan se hur Choi instruerar Favreau om hur man gör en efterrätt med bär och en grillad ostmacka i bakomfilmen "Inside the truck" som på några få minuter ger en ganska trevlig inblick i filmens produktion.

Blocket med borttagna scener rymmer uppenbarligen en hel del improvisationer, där Amy Sedaris går loss som en lite lätt virrig publicist. Jädrar, vad hon drar på utan att tappa ansiktet eller rollen! Riktigt imponerande på sitt sätt.

1. Den kubanska El Jefe-maten har fortsatts att serveras efter filmen, bland annat genom Roy Chois restaurang Animal där de emellanåt har speciella "El Jefe"-kvällar.

2. Med tanke på hur tafatt Jon Favreau verkar vara i köket i extramaterialet så har man lyckats väldigt väl med att ge illusionen av att han vet precis vad han gör i spelfilmen.

3. För ovanlighetens skull är filmen inspelad på de platser där de stannar till - i Miami, i Austin, i New Orleans och förstås i Venice.