Seagal, ryssar, kineser, ett Muay Thai-knä

Inte helt oväntat spelar Steven Seagal en elitsoldat i sin senaste rulle. När han är på uppdrag att lokalisera en rysk terrorist och en kinesisk vapenhandlare uppstår lite av en situation då sambandscentralen låter en drönare bomba skurkarna trots att Seagal signalerat att det fanns civila på platsen. I tumultet lyckas den kinesiska vapenhandlaren fly, och vi hoppar två år framåt i tiden då Seagal förstås pensionerat sig och flyttat till Rumänien.

Seagals granne Lena och hennes bror Sasha tvingas jobba för skurken Vladimir, för att betala av skulden deras far skaffat sig. Vladimir har även andra problem, då någon envisas med att ta ihjäl hans folk och ta hans pengar. Det i sin tur gör att han har svårt att betala en viss kinesisk vapenhandlare. Du kan nu börja gissa vad Seagal kommer att ha med det hela att göra. Ta en kaka, för du har säkert rätt. Möjligen har du gissat lite bättre än manusförfattarens fantasi klarade av.

Ljuspunkten här är dock Victor Webster som spelar Sasha. Känd från biroller i typ alla tv-serier som finns, och högprofilfilmer som "The Scorpion King 3" och "The Scorpion King 4". Webster har svart bälte i taekwondo, och det syns och man använder sig av det. Han sticker ut i den här medelmåttiga produktionen med till exempel ett klassiskt Muay Thai-knä, och jag skulle hemskt gärna se mer av honom i en "riktig" actionrulle.

Regissören Keoni Waxman har nästan uteslutande gjort filmer med Seagal i huvudrollen de senaste sju åren. Det är lågbudgetaction av vanligt snitt. De skjuter lite, de fajtas lite, det är lite maffiaryssar, det är lite tuttar i en strippklubb. När popcornen och filmen är slut så går man bara vidare i sitt liv utan att se bakåt.

Fyra trailers för andra filmer.

1. Seagals hårlinje har inte rört sig en millimeter sedan han slog genom på 80-talet.

2. Jag gillar baksidestexten: "Detta är hans sista chans att göra upp med fortiden sin."