Spy vs. spy

Spionerna är tillbaka och den här gången är det förvånansvärt många avslöjanden som görs, både inom familjen Jennings och utanför. De bestämmande i Sovjetunionen tycker det är dags för Paige att gå i sina föräldrars fotspår och även hon bli en spion för moderlandet. Philip och Elizabeth är dock inte helt övertygade. Elizabeth tycker inte idén är helt fel och att det vore bra för Paige att få reda på var hon kommer ifrån och vem hon egentligen är. Philip däremot tycker att det vore en katastrof att avslöja för Paige vilka de är och vad de gör. Man får lite känslan att han tycker att hon har det bättre som amerikan än som ryss.

Nu tar Paige saken i egna händer och konfronterar sina föräldrar. Hon vet att något är fel men inte vad. Nu ställer hon dem mot väggen och kräver att de berättar vad de har för sig. Vilket de gör. Frågan är bara hur Page ska reagera…

Den amerikanske fienden i form av Stan Beeman (som också är granne med familjen Jennings) hamnar i skilsmässa och hans nya kärlek, den ryska spionen Nina Krilova, sitter nu i ryskt fängelse för att han inte ville sälja ut sitt land. Något han har otroliga skuldkänslor över. Så mycket att han till och med samarbetar (utan sin chefs vetskap) med en annan ryss för att få henne fri. Mycket spioneri blir det från båda sidorna och den ena spionerar på den andre.

Jag gillar verkligen "The Americans". Det är befriande och kul att de inte alltid kan ta fram mobilen och ringa till varandra eller surfa på en smartphone. Att de när de har en avlyssningsutrustning måste dit och byta band med jämna mellanrum och inte bara kan ladda upp det på en server någonstans. Att jag själv var runt 14-15 vid den här tiden och faktiskt minns hur världen var innan Internet gör ju detta extra kul för mig. För yngre tittare kan det säkert te sig som om det utspelar sig på stenåldern men jag gillar det. Man hör Reagans brandtal till nationen där han målar ut ryssen som den hemske som måste bekämpas till varje pris och så vidare. Och man får till det bra. Man gör inte mycket misstag utan det känns realistiskt och sanningsenligt.

Skådespelarna är som tidigare perfekta i sina roller och man tror på karaktärerna. Dock är de verkligen mästare på att klä ut sig vilket ibland känns som om det går lite för lätt. De klarar sig också undan från att träffa en person som känner dem som en karaktär när de är utklädda till en annan vilket hade kunnat vara ett intressant scenario. Nu går det rätt lätt för dem med allt de gör och visst, de stöter på problem men oftast klarar de sig rätt bra undan. Men vad gör det? Serien är som sagt en favorit och jag gillar den verkligen och jag ser redan fram emot säsong fyra som jag, även om jag inte har hört att den blir av, har svårt att tänka mig att den inte skulle bli av.

1. Annet Mahendru som spelar Nina Krilova talar sex olika språk: Tyska, engelska, ryska, franska, persiska och hindi.

2. Seriens musik blir även den nostalgisk och jag minns de flesta låtarna från 80-talet.

3. Philip, Elizabeth, Paige, Henry och Stan är de enda som varit med i alla 39 avsnitten.