En blixtrande fullträff redan i säsong 1

Efter den amerikanska tv-kanalen CW:s stora framgång med "Arrow" blev det dags för en spin-off och gräva vidare i DC-stallet. Lotten föll på The Flash (eller Blixten som vi kallat honom i Sverige) som för-introducerades i ett utmärkt dubbelavsnitt i "Arrows" andra säsong. Introduktionen slutade med att Barry Allen (Grant Gustin) träffades av en blixt och föll i koma.

I den här versionen av "The Flash" jobbar Barry som CSI-agent till den lokala polisen i Central City. Barry jobbar tillsammans med en man han på sätt och vis kallar sin far, Joe West (Jesse L. Martin), som tog hand om Barry efter en plågsam incident där Barry blev vittne till att hans mor mördades av ett mystiskt gult sken och hans far felaktigt dömdes för mordet. Att Joe har en dotter, Iris (Candice Patton) som Barry alltid varit olyckligt förälskad i gör situationen förstås lite mer knepig.

Innan Barry träffas av blixten pågår ett intensivt arbete i Central City där det vetenskapliga företaget S.T.A.R. Labs, ledda av geniet Harrison Wells (Tom Cavanagh), jobbar på att få igång en partikelaccelerator. Wells är omringad av unga genialiska assistenter, så som Dr. Caitlin Snow (Danielle Panabaker) och Cisco Ramon (Carlos Valdes), och allt ska egentligen fungera. Men något går vansinnigt fel och acceleratorn exploderar och orsakar mycket skada. Detta sker exakt samtidigt som Barry träffas av blixten och det tar nio månader innan han vaknar upp, nu i Wells, Caitlin och Ciscos omsorg. Ganska snart inser de att Barry kan röra sig blixtsnabbt och de börjar jobba för att Barry ska hantera och förbättra sina krafter, samtidigt som de är ypperliga egenskaper för en hjälte.

För en hjälte behövs. Explosionen har orsakat olika krafter hos några utvalda människor som inte har goda avsikter. Wells och gänget kallar de drabbade för meta-humans och det är enbart Barry som kan slåss mot dem - som The Flash. Givetvis börjar folk i allmänhet undra vad det är för rött sken de ser i staden. Polisen, med Joe i spetsen, undrar vem som hjälper dem, och Iris - som är journalist - är fast besluten om att avslöja vem The Flash är. Inte helt lätt situation för Barry och han måste berätta för några vem han är.

Säsong 1 handlar förstås mycket om att etablera karaktärerna och framför allt The Flash som hjälte och inledningsvis blir det förstås mycket nya meta-humans att slåss mot i varje vecka - som nörden Cisco ger häftiga skurknamn, tagna ur seriernas värld förstås - men sen börjar en övergripande historia växa fram. Barry får nämligen syn på det gula skenet, vilket verkar vara en gestalt med samma egenskaper som han själv, och hans stora uppgift blir nu att ta fast denna figur för att få ut sin egen far ur fängelset. Men ju närmare Barry kommer, ju farligare blir allt - för alla.

Det här är en riktigt bra övergripande plott som håller hela vägen in i finalen och den bidrar till att "The Flash" känns otroligt pigg och snärtig och en - ursäkta vitsen - frisk fläkt i DC:s tv-universum. Till skillnad från "Arrow" som till större delen fokuserar på vanliga skurkar figurerar det i "The Flash" övernaturliga krafter vilket innebär att skaparna fått gå loss ordentligt i specialeffektslådan. Allra bäst lyckas det med att gestalta Barrys snabbhet. Det är riktigt bra gjort och att effekterna är på plats är ytterligare en anledning till att jag tycker att serien i sitt sammanhang är en riktigt fullträff.

På det mindre positiva kontot kan jag tycka att dramat i serien i bland blir lite för enkelt och att skådespelarna känns lite unga eller något även om jag generellt sett tycker att de är bra i sina roller (inte minst Gustin i huvudrollen som han helt klart bär upp väl). Det är en liknande känsla i "Arrow" så det är kanske inget konstigt i sig, men det är liksom inte HBO- eller AMC-nivå på serierna. Men i det stora hela gillar jag serien och kan nivån bibehållas till nästa säsong blir det riktigt intressant att se fortsättningen.

Trots att det finns en hel del extramaterial känner jag att den där optimala bakomfilmen som avhandlar The Flash som karaktär från seriernas värld, via bland annat tv-serien på 90-talet (se Tre saker) fram till nu inte riktigt finns här. Allting berörs på ett eller annat vis i det material som ligger här, men det är inte riktigt så som jag skulle vilja ha det. Man kan uppenbarligen inte få allt.

Ett viktigt inslag handlar om seriens specialeffekter som jag tycker hör till de bästa jag sett i den här typen av serier. Serien hade rasat ihop som ett korthus om man inte hade fått en bra gestaltning av att The Flash rör sig med... blixtens hastighet, men det får man, och dessutom är det väldigt mycket annat i serien som kräver bra specialeffekter. I bakomfilmen poängteras det att de superhjältefilmer som görs för bio även visas på tv och då kan inte tv-serierna halka efter utan pressar sig till det yttersta för att få till det. Helt rätt attityd.

De andra bakomfilmerna handlar om serien i sin helhet, om en specifik gästkaraktär (se Tre saker igen) och så får vi även se testfilmningarna som gjorde att Grant Gustin fick rollen, trots att han inte är den blonda och muskulösa hjälten så som The Flash gestaltas i tidningarna.

En halvtimmeslång film från Comic-Con 2014 samlar ihop skådespelare och skapare från DC Comics fyra tv-serier "Arrow", "The Flash", "Gotham" och "Contantine". De tre sistnämnda var alla på väg att debutera och filmen är en typisk Comic-Con- presentation med lite frågor från en moderator och sedan från publiken. Inget av vikt dyker upp här enligt mig utan är mest ett fanjippo, även om det är lite småcoolt att alla fyra serierna samlats på det här viset.

Borttagna scener finns det till alla avsnitt och det finns även ett litet block med bloopers samt kommentarspår till pilotavsnittet. I sin helhet bra extramaterial.

1. En tidigare tv-serie baserad på The Flash gjordes i 21 avsnitt 1990-91. Då var det John Wesley Shipp som var den snabba hjälten. Han är med även här som Barry Allens fängslade far och figurerar då och då under säsongens gång. En kul passning till det förflutna. Ytterligare en passning är till skurken The Trickster som 1990-The Flash slogs mot. Han spelades av Mark Hamill och han gör faktiskt den Batman 1960-skurkliknande karaktären på nytt i den nya serien.

2. Det är nya skurkar i var och vartannat avsnitt och de flesta är varianter på sådana som figurerat i serietidningarna, men det finns några hjältar också. Den lite halvobskyra Firestorm (i Sverige känd som Facklan) dyker upp en bit in i säsongen som en halvhjälte eller vad man ska kalla det. Även här har man lyckats riktigt bra med specialeffekterna då Firestorm brinner... Karaktären, dock lite omgjord, kommer att vara med i "Arrow"/"The Flash"-spin-offen "Legends of Tomorrow".

3. I DC:s filmsatsning ingår en filmatisering av "The Flash" med tänkt premiär 2018. Synd att tv-serien känns så bra, för det kommer ju att vara två helt olika produkter...

ANDERS JAKOBSON (2015-10-06)