Batman utan Batman men med rätt känsla

Superhjältehistorierna fortsätter att sprida ut sig i tv-formatet och "Gotham" ingår i ett större perspektiv i DC-universumet men ingår inte alls i det tv-universum som centreras runt "Arrow" och "The Flash". Det här är något separat som bygger på något välbekant, men som ändå berättar något nytt.

Ja, de flesta borde känna till att Gotham City är staden där Batman verkar och serien "Gotham" börjar ungefär som de flesta Batman-adaptioner brukar börja: ynglingen Bruce Wayne blir föräldralös när hans mamma och pappa brutalt mördas på gatan mitt framför Bruces ögon. Här brukar Batman-adaptionerna hoppa fram runt 15 år och visa hur den vuxne Bruce tar på sig sin dräkt och tjångar på bovar till höger och vänster. Men så är inte fallet här. I stället berättas historien om hur Gotham City utvecklas till den stad som behöver en Batman för att hållas i schack. Bruce Wayne, spelad av David Mazouz, är givetvis med i handlingen, men seriens huvudperson är polisen Jim Gordon (Ben McKenzie).

Gordon är nyinflyttad och får snabbt lära sig att polisväsendet i Gotham inte riktigt är som det ska vara. Precis som det politiska styret är det mycket korruption inblandat och Gordon inser att för att göra väl måste man emellanåt göra saker mindre väl. Att ta plats och visa sig på styva linan kostar mer än det smakar, en läxa han lär sig av kollegan Harvey Bullock (Donal Logue), men i takt med att säsongen tuffar på gör Gordon precis det han inte borde. För att vinna respekt hos både kollegor och bus måste han ta plats - och det går givetvis inte helt problemfritt.

I Gotham kryllar det av bus. Mycket centreras kring de olika maffiabosserna Carmine Falcone (John Doman) och Sal Maroni (David Zayas). En annan central skurkpunkt är Fish Mooney (Jada Pinkett Smith) som är en riktig rävspelare. Det är i hennes följe vi först hittar en insmickrande underhuggare vid namn Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor), eller Penguin som alla retsamt kallar honom utifrån hans haltande gång och svartvita klädsel. Cobblepot är en tvättäkta psykopat som snart ska halka runt bland alla ledande brottslingar och spela dem mot varandra och alltid själv klara sig levande ur dusterna. Cobblepots plan kan vara luddig och måhända improviserad, men hans mål är tydligt.

Det här är förstås inte den enda skurken ur Batman-världen som dyker upp i serien. Den första vi träffar över huvud taget är en ung Selina Kyle (Camren Bicondova) som kattlikt rör sig på gatorna och blir vittne till Wayne-mordet, och sedermera en sorts vän till Bruce. En ännu yngre (Poison) Ivy Pepper (Clare Foley) figurerar i några avsnitt, och en viss Edward Nygma (Cory Michael Smith) jobbar som CSI-tekniker på Gothampolisen. I ett avsnitt träffar vi en brett leende och skrattande psykopat som kallar sig Jerome (Cameron Monaghan) som lämnar ett kusligt eftertryck. I samma avsnitt träffar vi även akrobatfamiljen Grayson...

Det finns gott om referenser i serien och den enda man saknar är... Batman. Men han är minst tio år borta. Det är dock kul att se hur den unga Bruce tar tag i sitt liv och börjar utvecklas till den detektiv han kommer att bli, bland annat genom att försöka knäcka vem som mördade hans föräldrar. Är det till och med någon inom Wayne-företagen som är inblandad? Vid hans sida finns som alltid Alfred Pennyworth (Sean Pertwee) som har erfarenheter från det mesta att dela med sig av.

"Gotham" håller som serie. Den fladdrar kanske lite då och då men när den känns fokuserad blir den riktig bra. Slutet av säsongen är riktigt tätt där Gordon jagar en iskall seriemördare samtidigt som Bruce desperat letar efter en hemlighet - och hittar den. Förutsättningarna för säsong två känns mycket lovande. Än så länge har serien hittat en bra balans mellan ett realistiskt och brutalt mörker och Batman-världens fantasifulla skurkgalleri. Det är en viktig balans som gör att serien hamnar någonstans mitt emellan 90-tals-Batman och Christopher Nolan-filmerna. Det fungerar bra.

Den fjärde skivan i boxen är tämligen välmatad med extramaterial. På några av de andra skivorna hittar man endast bortklippta scener till några avsnitt, men på den sista saftar man på ordentligt. Tyvärr blir det även lite upprepande då flera inslag ger likartad information.

I en tredelad bakomfilm ("Gotham Invented") får vi en genomgång av varför serien gjordes och vad man vill ha sagt, samtidigt som vi introduceras till staden och karaktärerna. En annan bakomfilm betar av designaspekten i form av scenbyggen, inspelningsplatser och den övergripande känslan. Den här biten får ta ganska stor plats, vilket jag inte har något emot. Ungefär samma information som dessa två inslag ger hittas i EPK-samlingen "Gotham: The Legend Reborn" som i ett antal kortare bakomfilmer berättar precis samma sak, men med utgång från seriens pilotavsnitt. Även här finns det en passage med fokus på design, vilket gör likheterna ännu mer tydliga. Dock är det inte samma grundmaterial som används två gånger på olika sätt utan bara samma information fångat på två vis.

En nästan halvtimmeslång genomgång av Cobblepots "schackspel" (en analogi som används här) för att gå från botten till toppen i skurkvärlden finns också att se. Det gillar jag. Det är uppenbart att Cobblepot är den stora skurken i "Gotham" och jag gillar verkligen versionen som skapats här. Här kommer seriens ambition om att skapa bakgrundshistorier till karaktärer vi trodde vi kände väl fram i all önskvärd tydlighet.

Några karaktärsprofiler samt bloopers finns även att se, precis som en halvtimmeslång film från Comic-Con 2014 där skådespelare och skapare från DC Comics fyra tv-serier "Arrow", "The Flash", "Gotham" och "Contantine" samlas ihop. De tre sistnämnda serierna var alla på väg att debutera och filmen är en typisk Comic-Con-presentation med lite frågor från en moderator och sedan från publiken. Inget av vikt dyker upp här enligt mig utan är mest ett fanjippo, även om det är lite småcoolt att alla fyra serierna samlats på det här viset.

1. Serien är stundtals riktigt brutal, ofta i scener där Cobblepot släpper loss sitt totala vansinne.

2. Ben McKenzie har spelat Batman tidigare. Eller åtminstone givit honom en röst, i den animerade filmen "Batman: Year One", 2011.

3. I arbetsrummet i Wayne-huset finns en byst av William Shakespeare på en hylla. Det var ju via en sådan Batman och Robin fick tillgång till The Batcave i den klassiska tv-serien. En kul referens!