Snygga superhjältar à la Disney och Marvel

Även om "Big Hero 6" är en tydlig Disneyprodukt är det faktiskt från början en Marvelserie, vilket gör detta till den första animerade Marvelserien från Disney Animation, som i sin tur förstås blivit möjligt i och med att Disney köpte Marvel 2009. Originalserien debuterade redan 1998 och är i jämförelse med filmen en lite tuffare historia. Filmen är kanske mer inspirerad av originalet än en rak adaption på något vis. Det hindrar dock inte filmen från att vara en snygg och fartfylld historia.

Filmen utspelar sig i en stad som heter San Fransokyo och följaktligen är en blandning av San Francisco och Tokyo. Detta är ett genidrag från skaparna som placerar filmen i en värld som varken är USA eller Japan. Det ser ut som San Francisco fast är Tokyo - eller vice versa. Karaktärerna är sådana att de kan höra hemma nästan var som helst, och med andra ord är det lätt för många olika människor att identifiera sig med karaktärerna. Speciellt de som är från USA eller Japan...

Något annat som gör filmen lätt att ta till sig med är att det i grund och botten är en historia om syskonkärlek. Både mänsklig och inte. Hiro är en superintelligent tonåring som inte riktigt utnyttjar sin intelligens för något bra än. I alla fall om man frågar andra. Frågar man Hiro så får man ett annat svar då han byggt ihop en smart liten robot som slår alla andra robotar i illegala robotfajter. När han trasslat till det dyker storebrorsan Tadashi upp och räddar honom. Eftersom deras föräldrar är döda känner han sig tvungen att skydda sin bror, och kanske även styra honom rätt i livet.

Därför tar han med sig Hiro till "nördskolan" där han tillbringar sina dagar. Den motvillige Hiro blir överväldigad av all frän teknik som både Tadashi och hans kompisar GoGo, Honey Lemon, Wasabi och maskoten Fred sysslar med - för att inte tala om den legendariska professor Robert Callaghan som uppmanar Hiro att söka. Ansökningen är en tävling och efter att ha klurat ordentligt kommer Hiro på en imponerande lösning med mikrobotar, små komponenter som tillsammans blir otroligt kraftfulla och styrs via tankekraft. En fantastisk uppfinning som gör att Hiro antas till skolan samtidigt som en lurig affärsman vill köpa uppfinningen. Denna lyckans dag får ett olyckligt slut då skolan fattar eld, mikrobotarna förstörs och både professor Callaghan och Tadashi omkommer i elden.

Hiro deppar ihop men tack vare Tadashis uppfinning, hälsoroboten Baymax, vänder humöret inte minst när de både upptäcker att det är något lurt med Hiros mikrobotar och tillsammans med Tadashis gamla teknikkompisar möter de en skurk med djävulsk plan som bara kan stoppas av... Big Hero 6!

Filmen spelar givetvis på hela känsloregistret. Här finns en beskärd del av tragedi som vägs upp av komedi och action för hela pengen. Som det brukar vara i Disneyfilmerna är allt detta noga avvägt och det blir ett jämt och bra tempo i filmen. Historien går hela tiden framåt och tack vare välutvecklade karaktärer känns storyn intressant hela vägen. De som gillat "Superhjältarna " och "Megamind" kan nog uppskatta "Big Hero 6". Relationen mellan de båda bröderna där den äldre dör i en eldsvåda har vi svenskar i blodet sen "Mio min Mio", och i det här fallet får Hiro träffa sin bror igen via roboten Baymax. Rart och gripande.

Och jag behöver väl knappast sägas att filmen är otroligt snyggt gjord. Den föregås av "Bolt", "Trassel", "Röjar-Ralf" och "Frost" och jag tycker att det finns en tydlig kvalitetstråd mellan de här filmerna. Alla är bra, men det är en svagt ökande kurva från en film till nästa. "Big Hero 6" är en riktigt bra animerad film - snyggt gjord, både till utseendet och till innehållet.

3D-VERSION

Ja, det finns inte mycket att säga egentligen - 3D:n är fullständigt lysande och är använd på precis rätt vis. Filmen innehåller en rad kameraåkningar eller flygturer över San Fransokyo och det blir vansinnigt maffiga bilder. Jag imponeras av filmens utseende och kan bara konstatera att animationstekniken bara blir bättre och bättre, vilket cementeras av "Big Hero 6" i 3D.

När filmen visades på bio visades även kortfilmen "Mums", eller "Feast" som den heter i original. Den har ingenting med huvudfilmen att göra - varken till innehåll eller utseende. Det är dock en fullständigt lysande film där en mumsande vovve står i fokus. Som husse till en ständigt hungrig fyrbent vän går detta upplägg rätt in i hjärtat på mig. Men det briljanta i filmen ligger i en otroligt smart inbakad kärlekshistoria som på något vis berättas trots att vi i princip bara ser hunden äta. Helt otroligt bra gjort. Kortfilmen finns både i 3D och 2D.

I vad som numera börjar kännas som modern Disney-tradition petas en kortfilm med Musse Pigg in på skivan, plockad från den animerade tv-serien. I detta fall är det inte så svårt att förstå varför då filmen heter "Musse i Tokyo" och flyttar den världsbekanta musen till Japans huvudstad. Filmen går ut på att Musse ska åka med det blåa tåget men hamnar på det röda och får kämpa hårt för att hamna på rätt tåg, och slutligen komma till sin arbetsplats. Jag är inte riktigt förtjust i den här versionen av Musse Pigg, men tycker i detta fall att manusförfattarna fått till en riktigt bra knorr i slutet.

Det finns givetvis lite renodlat "Big Hero 6"-extramaterial också. En kvartslång bakomfilm redogör för hur filmen kom till och hur den utvecklades till vad den blev. En konkret och koncis bakomfilm som dock glömmer att inkludera Steven T. Seagle och Duncan Rouleau som skapade förlagan. Seagle är tydligen riktigt förbannad kring detta.

En lite kortare film samlar ihop några av alla de animatörer som jobbade med filmen som berättar lite om hur filmen växte fram ur deras synvinkel. Ett intressant led är när testanimationer gjordes på alla de olika huvudkaraktärerna när de bara gör något så enkelt som att sätta sig vid ett bord. Detta för att öva på att göra karaktärerna unika. En intressant inblick i processen.

Regissörerna visar sedan upp tre ganska långa borttagna sekvenser, där två av dem är alternativa öppningar till filmen. Allt detta är lätt animerade storyboards och den första alternativa öppningen cementerar relationen mellan de två bröderna på ett sätt som inte riktigt kommer fram i filmen, och lyckas dessutom få in en del referenser till det som faktiskt händer i filmen. Men det var nog bra att den uteslöts för att få till en rappare inledning.

1. Både "Big Hero 6" och "Mums/Feast" Oscarsbelöandes. Mycket välförtjänt, speciellt i kortfilmens fall.

2. Hiro och Tadashi har en moster de bor hos som heter Cass. Fast i textremsan står det Kate. Det är det enda namnet som bytts ut mot ett annat och jag kan inte riktigt förstå varför.

3. "Big Hero 7"? Ja, just nu har ingen uppföljare annonserats, men i och med att den här filmen är en origin story borde det ju komma mer. Och varför inte öka på antalet hjältar i stället för att slänga på en siffra bakom en annan siffra (för att så småningom bli "Big Hero 6 2 3D"...)?

ANDERS JAKOBSON (2015-06-12)