Behålla i stället för att jaga

Francis Underwood är tillbaka och nu har han nått så högt upp i hierarkin som han kan. Han är nu världens mäktigaste man, han är USA:s president. Men det är allt annat än lätt att vara världens mäktigaste man. Han måste tampas med Rysslands president som här är skild och rätt odräglig. Han påminner en hel del om ett litet barn som inte får som han vill. Man har också lyckats väva in Rysslands motstånd till homosexuella och på så sätt fått serien väldigt aktuell.

Men president Underwood har inte bara utländska fiender. Han måste även fightas med andra politiker som vill ta över hans plats i Vita Huset. Hans första fyra år är snart över och han har inga planer på att inte sitta fyra till. Hans fru Claire ställer som väntat upp för honom men hon har egna ambitioner också. Hon vill bland annat bli USA:s FN-ambassadör vilket inte alltid är så lätt när man är gift med USA:s president.

När det gäller skådespelarna är ju Kevin Spacey född för att spela Francis Underwood och jag är övertygad om att detta är rollen han kommer bli ihågkommen för. Han pratar fortfarande med oss tittare emellanåt vilket jag gillar och han är sådär len när han behöver och hård när han behöver det. Hans fru Claire spelas av Robin Wright och också hon är perfekt i rollen. Man känner med henne både i sorg och ilska. Sen finns det naturligtvis en massa andra skådespelare och karaktärer runt dessa två och inte en enda av dem gör en dålig insats. Lite extra vill jag lyfta fram Michael Kelly som Doug Stamper, Molly Parker som Jackie Sharp och Elizabeth Marvel som Heather Dunbar. De står ut lite extra.

Allt detta tillsammans gör serien till en av de bästa. Den innehåller det mesta även om den naturligtvis är ett drama. Min oro för att denna säsong skulle bli lite "stelare" än de tidigare i och med att Francis nu är president och inte behöver kämpa för att bli det visade sig också vara obefogad. Nu får han kämpa för att sitta kvar i stället för att uppnå posten och jag gillar varenda sekund av det.

Två dokumentärer bjuds vi på. Den ena handlar om en händelse som utspelar sig i New Mexico som jag inte kommer att gå in närmare på här då den innehåller en rätt stor spoiler…

Den andra handlar om hur man spelade in säsongen. Allt från hur man ändrade i manus till hur man använde de kameror säsongen är inspelad med till hur skådespelarna tolkade sina roller. Riktigt intressant.

1. Jag gillar konceptet att man får alla avsnitt på en gång om man ser serien på tv (Netflix).

2. Man får till ett slut på säsongen som gör att man ser fram mot nästa som enligt uppgifter kommer 2016.

3. Det kommer bli extra kul att se säsong fyra samtidigt som det är val i USA på riktigt.