Okomplicerat och platt

Hur kommer vi tillrätta med allt elände här i världen? I "The Giver" använder man sig huvudsakligen av tre åtgärder. Alla känslor tas bort med droger, även sådana som kärlek vilket kan leda till svartsjuka och hämnd. Ingen tillåts dela med sig av några historiska minnen. Vet man inte om alla otäcka saker människan gjort genom åren så verkar teorin vara att man inte får några impulser att upprepa dem. Strikta lagar med bland annat utegångsförbud efter ett visst klockslag införs. Alla går till sina anvisade arbeten samma tid och alla äter middag med schemalagda samtal om sina känslor. Det sista för att upptäcka om någon håller på att falla ur ramen. Resultatet är ett väloljat maskineri till samhälle, utan sjukdomar, smärta eller brott, men som ni kanske förstår saknas det något.

När den unge Jonas ska tilldelas yrke tillsammans med andra jämnåriga blir han utsedd till mottagare av samhällets samlade minnen. Den som ska överföra minnena till honom är Givaren (Jeff Bridges), en man som väntat över tio år på en lämplig kandidat. När Jonas börjar uppleva såväl lyckliga som tragiska minnen från mänsklighetens historia börjar han förändras.

Fram till den här punkten har filmen gått i svartvitt men när Jonas börjar förändras sker det delvis genom att han börjar se saker i färg. Ett intressant grepp som i olika varianter prövats tidigare i filmer som exempelvis "Pleasantville" men här blir det inte alls lika effektivt. Faktum är att det mesta i filmen ter sig väldigt svartvitt. Det är antingen rätt eller fel, ont eller gott, svart eller vitt. Handlingen löper på i ett förutsägbart spår, Jonas omgivning är precis som man kan förvänta sig och hotet Jonas innebär mot samhället lyckas inte skapa något riktigt drama här. En anledning är att man helt enkelt inte lyckas måla upp samhället och dess strukturer som trovärdiga. Känslor är bra mycket mer komplicerade i verkligheten så det är inte så konstigt att det känns som att logiken haltar en del.

"The Giver" har ett intressant, om än inte alls unikt, tema, men filmen, handlingen och karaktärerna känns bara platta. Det här är billig science fiction för en yngre publik.

Jeff Bridges har haft rättigheterna till filmen i nästan 20 år. Från början var tanken att hans pappa Lloyd Bridges skulle spela rollen som Givaren och en så kallad läsning av manuset ägde rum med en del av klanen Bridges för en massa år sedan. Lloyd spelade Givaren och Jeffs ena brorson spelade Jonas. Den filmen har Jeff alltså rotat fram ur någon gammal låda och den inleder extramaterialet.

Därefter följer en slags bakom kulisserna-film av sedvanligt snitt, en bortklippt scen på nio (!) minuter som verkligen inte saknades i den färdiga filmen, en kort featurette på hur filmens ledmotiv skapades, en kortare intervju med författarinnan Lois Lowry som skrivit boken som filmen baseras på. Och sist men inte minst kommer den del som är mest givande i det här paketet; en presskonferens där skådespelare, manusförfattare och några till får svara på frågor om filmen och karaktärerna.

Inget av extramaterialet är textat och ljudet är stundtals ganska dåligt under den inledande läsningen. Men på det stora hela är det ett godkänt paket om man nu gillar filmen.

1. Det är tredje gången på kort tid som jag ser en film där Jeff Bridges pratar som om han har gröt i käften. Efter "R.I.P.D." och "Seventh Son" med nästan samma irriterande röst och dialekt börjar jag tro att karln helt enkelt börjat låta så där på gamla dagar.

2. Spontant kommer jag att tänka på "Equilibrium" med Christian Bale som har ett liknande tema med en framtidsvärld utan känslor. Den var bra mycket bättre än den här från vad jag minns av den.

3. Boken finns med i de amerikanska skolornas läroplaner över böcker som eleverna förväntas läsa. Den finns också med högt upp på topplistor över böcker som föräldrar vill att skolorna ska ta bort. Traditionellt har det handlat om att boken ansetts vara för mörk och våldsam för åldersgruppen. Den här kontroversen är anledningen till att det tagit så lång tid att få till stånd en filmversion. Hollywood har inte vågat tidigare.

THOMAS HELSING (2015-09-15)