Dramathriller i ett melankoliskt skimmer

Titeln syftar på så kallade drop bars, överlämningsbarer som får agera temporär bank åt maffiapengar som inte kan ta vägen någon annanstans. Småbuset lämnar diskret in en sedelbunt i ett kuvert och barpersonalen stoppar det i kassaskåpet i väntan på tömning. Det innebär att en bar plötsligt kan sitta på en rejäl summa pengar som i realiteten tillhör någon man inte ska tjafsa med.

"Cousin Marv's" är en av dessa barer, numera ägd av den tjetjenska maffian men med den forna ägaren Marv (James Gandolfini) som ansikte utåt och med Bob (Tom Hardy) som bartender. Marv är faktiskt Bobs kusin så det finns en familjerelation där också. Baren ligger i Brooklyn, New York, och är på sätt och vis skyddad eftersom det är en överlämningsbar, men två maskerade män tar ändå chansen och rånar den på några tusen dollar. Någon maffiaförsäkring finns förstås inte så Marv och Bob beordras att "hitta" pengarna från sina ägare.

Ungefär samtidigt hittar Bob en misshandlad hundvalp i en soptunna utanför Nadias (Noomi Rapace) hus. De känner inte varandra men får en vänskapsrelationen via hunden som Bob tar hand om. Han kallar den Rocco och plötsligt har han ett ansvar för något annat än sig själv. Bob är nämligen en extremt ensam människa, vilket han bestämt sig för att vara. Situationen blir aningens värre när Eric Deeds (Matthias Schoenaerts) söker upp honom och menar att hunden är hans. Deeds har enligt ett rykte i området dödat en person tio år tidigare, och han visar sig vara ex-pojkvän till Nadia, vilket förändrar hennes och Bobs relation.

Samtidigt anar vi att allt inte riktigt är som det ska för Marv och när Super Bowl närmar sig, då Cousin Marv's ska vara kvällens överlämningsbar går alla trådar mot samma plats och något kommer definitivt att hända.

Den här filmen är skriven av hyllade kriminalförfattaren Dennis Lehane som baserat manuset på en egen novell. Lehane är onekligen mycket bra på att fånga människor som balanserar på gränsen mellan brottslighet och hederligt leverne. Karaktärerna i "The Drop" har flera olika lager och det kommer en del vändningar i historien som förändrar förutsättningarna. Det är riktigt intressant och mycket bra gjort då det i alla fall för mig blir lite av en överraskningseffekt. Tom Hardy spelar sin karaktär mycket bra. Lite ihopkrypen, lite osynlig i mängden och långt bort från de betydligt mer extroverta figurer han gjort i andra sammanhang. Noomi Rapace kompletterar fint med en lite lätt nervös kvinna som varit med om saker som påverkat henne på ett negativt vis. Deras relation är trevande till och med när de lärt känna varandra.

Jag gillar filmen. Den har ett melankoliskt skimmer, vilket kommer till stor del från miljön den utspelar sig i. Inte enbart barens blandning av glädje och sorg utan även från Brooklyns halvtrasiga gator och grådassiga väder. Kombinationen av detta och Lehanes fingertoppskänsla för den här typen av dramathrillers gör "The Drop" till en mycket bra film.

Några minuter med bortklippta scener ligger med där jag inte anser att någon hade gjort filmen bättre. Kanske inte sämre heller. De finns att se med eller utan kommentarer och det finns även kommentarspår till hela filmen.

Några kortare bakomfilmer betar av storyn, miljön, hunden och inte minst James Gandolfini som får lite kärlek från övriga inblandade. Här är det ganska tydligt att Tom Hardys citat om Gandolfini är inspelade efter dennes död, medan de andra citaten inte är det.

1. Ja, James Gandolfini dog tragiskt nog en månad efter att inspelningarna avslutades.

2. Dennis Lehanes berättelser utspelar sig oftast i Boston och det gör även denna i original. Det är en novell med namnet "Animal Rescue" som ingår i en samling som heter "Boston Noir". Lehane har efter att ha omvandlat sin egen novell till ett filmmanus omvandlat historien ytterligare en gång till en roman som bär samma namn som filmen.

3. Av de fyra huvudpersonerna är det bara en som är amerikan. Tom Hardy är britt, Matthias Schoenaerts är belgare och Noomi Rapace är ju förstås svenska.

ANDERS JAKOBSON (2015-10-02)