Årets dummaste, mest meningslösa film

Under 80-talet var "Mad Max" ett fenomen. Mel Gibson spelade huvudrollen och nu har det alltså blivit dags att ta upp tråden och göra en ny "Mad Max"-film. Titeln den här gången är "Mad Max - Fury Road" och handlar om Max som hålls fånge hos några underliga figurer som måste ha hans blod för att överleva. En av dem har honom som sin blodpåse. När så Imperator Furiosa (en kvinna om ni inte förstod det på namnet) flyr och de andra med ledaren Immortan Joe i spetsen sätter av efter henne får han en chans att fly och den tar han. Sen är det action för hela slanten.

Låter det bra? Jo, jag tyckte också det men "Mad Max - Fury Road" kan faktiskt vara en av dem mest meningslösa och dumma filmer som gjorts. Låt mig förklara. Handlingen känns helt galet dum. En gammal gubbe håller en massa underliga mutanter under sin tumme med löften om att de ska få plats i Valhall. Inte helt orealistiskt det håller jag med om, men kom igen! Han gör det genom att ge dem vatten när han vill. Att det på topparna av bergen runt om där alla bor är grönt och frodigt verkar ingen lagt märke till. Visst, det kanske inte är det lättaste att klättra upp dit, men jag är säker på att flera skulle ha försökt och lyckats och därmed omkullkastat hans välde om de bara försökt. Känns bara fjantigt. Och att de måste ha blodtransfusion från levande människor för att må bra är väl inte helt orimligt om det inte vore för att de sitter ihop i en liten slang som på något sätt ska föra över blodet från den ena till den andra.

Och det är inte allt. Här har vi en tid då bensin är svårt att få tag på. Vad gör de då? Jo, när de ska ut och jaga ikapp Furiosa så tar de med sig det största fordonet de kan hitta. Men inte för att frakta krigare utan för att ha fyra killar med trummor och en med gitarr spelande hela tiden de åker. Visst, jag förstår behovet av att ha en radio när man är ute och åker bil, men här blir det bara löjligt.

Nä, "Mad Max - Fury Road" är dum och helt meningslös och man blir bara förbannat på att man ser skiten när man ser den. Man retar sig på att alla är så korkade. De exempel som jag gav ovan är bara en del. Mycket av huvudpersonernas agerande är så korkat att man nästan tror det är en komedi man sitter och tittar på. Förutom dumhet innehåller filmen en massa action men tyvärr är den så meningslös och uppenbarligen skapad för att vara spektakulär att man omöjligt kan gilla det. Så, nä, se inte "Mad Max - Fury Road". Se vad som helst i stället! Till och med reklam för tvättmedel lockar mer.

Vi får en hel del dokumentärt material om hur filmen gjordes och till viss del är det intressant att se men å andra sidan när man sett en film som är så pass dålig som denna bryr man sig egentligen inte så mycket om hur den gjordes…

1. Tom Hardy som spelar Max har skrivit på för ytterligare tre "Mad Max"-filmer. Stackars sate.

2. Mel Gibson har inget med filmen att göra och dyker heller inte upp i den.

3. Max efternamn är Rockatansky.

HANS-ÅKE LILJA (2015-10-14)
Tema: Oscarsvinnare
Drive full-throttle into the blood and gassoline world of Max, Furiosa and the Immortan where only the mad survive! George Miller, Tom Hardy and Charlize Theron takes you inside the grueling desert mayhem as they create some of the most hight-velocity action ever put on film!