Förutsägbar med välskrivna sånger

När Ben (Mitchell Hope), son till kung Adam (Dan Payne) och drottning Belle (Keegan Connor Tracy), ska krönas blir hans första bestämmelse att fyra barn från ön där alla skurkar hålls fångna ska få gå i skolan i deras kungarike. Detta möts först av protester, men till slut ger kungen med sig. Mal (Dove Cameron), Evie (Sofia Carson), Carlos (Cameron Boyce) och Jay (Booboo Stewart), barn till de största och mest klassiska skurkarna i sagovärlden, får dock inte endast sitt livs chans utan även ett uppdrag från sina föräldrar – att stjäla det magiska trollspöet. Vad som först verkar bli en ganska lätt match visar sig bli allt svårare då de fyra ungdomarna för första gången får tillfälle att hitta sig själva. Vill de verkligen vara exakt som sina föräldrar?

När vi får träffa de fyra ungdomar vi ska följa genom filmen i ett stort dansnummer faller mina förväntningar något, trots att det faktiskt är en relativt okej låt. Ju längre in i filmen vi kommer ju mer börjar jag dock att gilla den. Detta i takt med att jag ser den mer som en musikal än en film. Det är nämligen just det den är. Trots att det är en klassisk Disney Channel-film med en dramaturgi de flesta kan lista ut så skulle den utan tvekan göras bäst på scen. En del låtar är riktigt bra och varje steg i koreografin skriker Broadway. Den fungerar absolut som film, men skulle som sagt endast gynnas av att spelas i ett annat format.

Trots filmens förutsägbarhet kan jag inte hjälpa att le en aning med själen när jag ser den. Alla de där lärdomarna ungdomar i dag borde lära sig finns där, liksom varje steg i en film som görs på detta sätt. Det är med andra ord inte särskilt svårt att hänga med och skulle man missa en scen eller två är det inga problem att komma in igen utan att spola tillbaka. Troligtvis är det mitt hjärta som klappar för sagovärldar som slår lite extra starkt. Även om jag skulle efterlyst lite mer action och storslagna scener är det trots allt en film riktad till en betydligt yngre målgrupp. Om jag varit i rätt ålder hade jag garanterat jublat.

Som film är alltså "Descendants" väldigt förutsägbar, men tack vare välskrivna låtar och den klassiska Disney Channel-strukturen blir det aldrig tråkigt. Dock är det en film för yngre tonåringar och inte en film för lite äldre, hur mycket man än älskar att kliva in i sagans värld.

Finns inget.

1 Jafars son Jay är oerhört lik Aladdin, innan han blev kär i Jasmine och slutade som prins. Det enda som saknas är egentligen en apa, den magiska mattan och en ande.

2 Från början var det inte tänkt att "Descendants" skulle vara en musikal, det var först när "High School Musical"-regissören klev ombord den blev det. Tur var väl det, vad vore en Disney Channel-film utan musikalnummer?

3 Enligt IMDB ska Carlos vara datornörden, något som inte alls visas särskilt väl i filmen. I stället blir han den som kanske inte alltid har hjärnan med sig, vilket han kanske borde ha om han är en datanörd.

EMMA ÅKERLIND (2015-11-03)