Uppföljare, prequel eller helt fristående?

Så var den då äntligen här. I flera år har det pratats om att succéserien "The Walking Dead" skulle få en systerserie. Den har marknadsförts som allt från en uppföljare som utspelar sig innan (alltså en prequel) till en helt fristående serie. Sanningen ligger lite däremellan. Den hänger definitivt ihop med "The Walking Dead". Redan själva namnet ger ju en hint om det, "Fear The Walking Dead". Skillnaden är dock att här får vi vara med om själva utbrottet av zombieepidemin. Man skulle kunna tänka sig att serien utspelar sig under den tiden när huvudpersonen Rick Grimes i "The Walking Dead" ligger i koma. Om serien får en fortsättning så kommer man naturligt att hamna i typ samma tidsintervall som "The Walking Dead", det är ju oundvikligt men så här i början har man ändå valt att fokusera på hur allt började.

Och så långt är allt väl. Serien börjar bra och jag gillar hur allt börjar i väldigt liten skala för att sen utvecklas till den katastrof som vi alla vet att det kommer att bli. Det som är lite komiskt är att ingen i den här typen av filmer och TV-serier (och så även här) har sett någon zombiefilm och på så vis kan lista ut vad som händer. Alla blir jätteförvånade och vägrar att tro att det som händer faktiskt händer. Men så är det och det får vi leva med.

Vi får följa en blandning av två familjer. Familjen Clark består av Madison och sonen Nick och dottern Alycia. Madison är sambo med Travis som i sin tur har en exfru, Liza och sonen Chris. Ett upplägg som bäddar för konflikter och ingen blir besviken. De två halva familjerna kommer dock samman och tillsammans gör de det bästa av situationen.

Mycket är bra med serien men den har ett problem, ett jätteproblem. Jag gillar inte karaktärerna. Madison känns överpräktig, Nick känns som en parodi på en knarkare, Liza ska vara stark men fixar det inte riktigt och Alycia och Chris är bara platta. Den enda som jag kan sympatisera lite med är Travis, men även han är svår att gilla. Detta är ett problem. För att en serie som denna ska fungera måste man bry sig, man måste känna något om/när någon av dem riskerar att dö. Gör man inte det så faller allt och det gör det flera gånger under säsongens sex avsnitt. Jag kommer fortfarande att följa serien men den saknar det där som gör att man när ett avsnitt är slut genast vill se ett till och det måste man nog få till om serien ska fungera.

Sammanfattningsvis är "Fear The Walking Dead" en okej serie men absolut inte så bra som "The Walking Dead". Inte på långa vägar. Och jag tror faktiskt att den hade fungerat bättre om man inte kopplat ihop den med "The Walking Dead" utan låtit den leva sitt eget liv.

Två korta dokumentärer får vi. En som handlar om karaktärerna och en som handlar om själva serien. De tillför dock inte speciellt mycket om man precis sett serien…

1. En andra säsong har redan visats på TV.

2. Det finns även en webserie som heter "Fear the Walking Dead: Flight 462". Denna visas bara online i korta avsnitt och en av personerna från denna serie kommer att överleva och dyka upp i nästa säsong av "Fear the Walking Dead".

3. Robert Kirkman som skapat "The Walking Dead" ligger bakom även denna serie.

HANS-ÅKE LILJA (2016-11-17)