Nytt polispar i ännu en välskriven säsong

Efter säsong 1 av "Bron" förstod jag inte hur manusteamet skulle få till en andra omgång då de utnyttjat den fysiska bron mellan Sverige och Danmark på ett så fiffigt och smart sätt första gången. Det löstes genom att låta en båt köra in i bron och sedan använda den samma som vad den ju faktiskt är - en länk mellan länderna - vilket var behövligt då eko-terroristfallet berörde båda länderna.

Men även efter säsong 2 förstod jag inte hur de skulle gå vidare. Inte med kopplingen till bron, utan i sin helhet då säsongen slutade med att den danska huvudrollen Martin hamnade i fängelse, och att skådespelaren Kim Bodnia dessutom annonserade att han hoppade av serien. Om serien skulle rulla vidare behövde den knepiga Saga Norén (Sofia Helin) en ny partner som förstod och accepterade hennes sätt och manér. När det första mordet uppenbaras i denna tredje omgång får hon en ny dansk partner som inte alls är förstående eller accepterande - och dessutom anklagar Saga för att ha satt dit Martin, vilket hon också gjorde - och samarbetet fungerar helt enkelt inte.

En explosion gör dock att Saga får en annan ny partner och en som passar både henne och oss tittare bättre. Henrik Sabroe (Thure Lindhardt) är en polis som har sina egna demoner. När han introduceras ser vi att han är pillermissbrukare som lever i ett ytterst märkligt otrohetsförhållande med sin fru och när han faktiskt ber om att få bli Sagas partner anar man oro. Men de där demonerna får sin förklaring och Henrik visar sig vara en riktigt bra polis med ett otroligt öga för detaljer och i kombination med Sagas aspergerianska noggrannhet blir de ett välfungerande team.

Vilket behövs då Sverige och Danmark skakas av en rad bestiala mord där offren arrangerats till vad som närmast kan liknas vid installationsliknande konstverk och där små ledtrådar placerats på kropparna. Fallet blir snabbt personligt för Saga då hennes vän och chef Hans (Dag Malmberg) blir ett av offren. Saga får en ny temporär chef (Maria Kulle) som inte har samma finkänslighet och om inte det vore nog dras det igång en intern undersökning av Saga då hon anklagas för att ha haft ihjäl sin egen mor. Samtidigt tickar klockan vidare och Saga och Henrik kämpar för att få ihop alla pusselbitar samtidigt som nya ramlar in hela tiden.

Som vanligt är "Bron" fylld av en mängd sidohistorier och karaktärer som man initialt inte förstår hur de passar in i sammanhanget. Här finns till exempel en dansk affärsman och konstsamlare (Nicolas Bro) som betalat för att en ung kvinna ska bära hans barn. Här finns en motivationstalare (Reuben Sallmander) som blir stalkad av en sociopat (Louise Peterhoff). Här finns även en före detta Melodifestivalenstjärna som blivit vd (Melinda Kinnaman) som har ett förhållande med hennes väninnas tonårsson.

En rad karaktärer som å ena stunden känns ytterst misstänkta och å andra som de inte har någonting med någonting att göra. Det är lite tjusningen med serien. Som tittare känns inget självklart eller enkelt och detektivarbetet pågår lika intensivt i soffan så som det gör på tv:n och teorierna duggar tätt innan gåtan får sin lösning. Den tredje säsongen av "Bron" är ytterligare ett välskrivet kriminaldrama som lyckas utveckla serien genom att bjuda på dels en helt annan mördarjakt än tidigare och dels ett nytt polispar som kompletterar varandra på ett nytt sätt jämfört med det tidigare. Kemin mellan Helin och Lindhardt är trovärdig och i och med att deras karaktärer genomgår vissa personliga förändringar under säsongens gång känns det som att de och deras relation kan utvecklas vidare framöver om det blir en fortsättning.

1. I samband med förra säsongen ryktades det om att denna säsong även skulle inkludera Norge. Så blev det uppenbarligen inte.

2. Formatet har sålts till 160 länder. Ett stort fan av "Bron" är ingen annan än Bob Dylan.

3. Säsong 4? Tja, gärna för mig. Det hela verka dock hänga på om Sofia Helin vill göra rollen som Saga igen.