Ben Reynolds eller Ryan Kingsley?

1997 kom John Woos "Face/Off" där skurken Nicolas Cage och polisen John Travolta bytte ansikten med varandra och "blev" därför varandra. Att Cage och Travolta knappast har samma kroppsbyggnad är bara en sådan där detalj man får tugga i sig och inte tänka mer på.

Förutom snedstrecket i titeln finns det egentligen inga direkta likheter med scifithrillern "Self/less" utöver konceptet med att skifta kroppar. Lustigt nog har Ryan Reynolds redan gjort en sådan film, nämligen "The Change-up" där han och Jason Bateman bytte kroppar. Det var en komedi, "Self/less" är inte det.

Men innan Reynolds kommer in i filmen är det Ben Kingsley som är dess huvudperson. Han är en svinigt rik affärsman med en dotter vars uppväxt han ignorerat och en långt gången lungcancer som få känner till. Hans dagar är faktiskt mer eller mindre räknade och inte ens hans enorma rikedom kan hjälpa honom. Eller kan den det? I ett anonymt brev har han fått ett tips om ett ställe som kan hjälpa honom. Det är ett smått hemligt forskningsföretag som erbjuder "ömsning", en teknik där man för vidare sitt medvetande till en ny, biologiskt framodlad kropp. Det kostar förstås en slant, men doktor Albright (Matthew Goode) menar att det är värt att bevara världens mäktigaste hjärnor, att ge dem praktiskt taget evigt liv.

Damien Hale, det vill säga Kingsley, väljer att utföra en "ömsning" och måste därför först officiellt dö. När processen är genomförd har han fått Reynolds kropp och får lära sig både grundläggande motorik och sitt nya jags historia. Han är nu Edward Kittner och när han väl fått snurr på sin nya kropp använder han den efter bästa förmåga, det vill säga: han spelar basket och ligger med tjejer. Att han emellanåt drabbas av visioner är en tillfällig bieffekt som medicin kan dämpa, men Damien-Edward anar ugglor i mossen och följer upp en bild i en vision och hamnar så småningom i ett hus där soldaten Mark Bitwell bott och det är givetvis Marks kropp Damien-Edward är i och inget annat. Och Mark har dessutom en familj som tror att han är död.

När Albrights team försöker hindra Damien-Edward vaknar Marks kunskaper och instinkter till liv och Damien-Edward-Mark blir rena mördarmaskinen som nu står inför ett val: Att med medicinens hjälp utplåna Mark ur Damiens-Edward eller att låta Damien-Edward-Mark bli bara Mark.

Jag känner ganska snabbt att trots alla kända ansikten så lyfter inte "Self/less". Jag ber om ursäkt för att jag tramsat till det lite med alla dubbel- och trippelnamn ovan, men det är för att poängtera att det dessvärre är en ganska förutsägbar historia där allt känns så lätt och uppenbart på något sätt. Små ledtrådar och planteringar är snudd på övertydliga så för den uppmärksamme tittaren blir det alldeles för enkelt att räkna ut hur det ska gå.

Och det går ungefär så man tror att det ska gå. Efter två timmar i "Self/less" sällskap känns det mer som bortkastad tid än att man fått en filmupplevelse att bära med sig under resten av livet. Med det sagt vill jag förtydliga att det inte är en skräpfilm, men mig gav den inget nytt. En dussinfilm som tyvärr kommer att hamna i reabackarna tidigare än planerat.

1. Filmen är enligt vissa uppgifter en remake på "Seconds" (svensk titel "Död man lever") från 1966, men "Self/less" krediterar inte David Elys roman som en källa, vilket "Seconds" gör. Det kan också vara en ren slump, eller en ganska osnygg stöld.

2. Regissören Tarsem Singh har tidigare gjort "Immortals" och "Spegel spegel".

3. Produktionsteamen bakom filmen har tidigare gjort "Looper" som är en alla gånger bättre scifithriller!

ANDERS JAKOBSON (2015-12-06)