Privatdetektiven med oanade krafter

Sju år in i Marvels filmiska universum har de betat av både kända och mindre kända figurer i sina långfilmer och tv-projekt, men nu känns det som att de för första gången börjar gräva bland sina mer obskyra karaktärer, åtminstone när det handlar om den centrala rollen i ett projekt. Jessica Jones är i mitt tycke en relativt okänd figur för gemene man. Karaktären ingår i det subuniversum med New York-hjältar som i Netflix händer så småningom ska utgöra ensemblen The Defenders. Det började med Daredevil, och kommer att forsätta med Luke Cage och Iron Fist. Av alla hjältar borde Daredevil åtminstone vara hyfsat känd, men det är halvobskyra tassemarker vi är i nu.

Den första säsongen av "Jessica Jones" känns märkligt nog som andra delen i en historia vars första del vi inte fått ta del av. Titelns huvudperson (Krysten Ritter) har när vi kommer in i handlingen redan haft en karriär som superhjälte men nu sadlat om till privatdetektiv. Hon har även en plågsam historik med seriens skurk Kilgrave (David Tennant), så när serien börjar känns det faktiskt som vi missat något. Inledningen blir lite exkluderande och emellanåt tempofattig så det gäller att våga ge serien sin tid.

Den psykologiskt plågade och häftigt drickande Jessica är alltså privatdetektiv i egna firman Alias Investigations. Mycket handlar om att spionera på män eller kvinnor som är otrogna mot sina fruar eller män. Ganska snabbt kommer barägaren Luke Cage (Mike Colter) in i Jessicas liv, då han är den man en kvinna är otrogen med. Men Luke finns redan i Jessicas liv på ett smärtsamt vis - hon har nämligen haft ihjäl hans fru, fast det vet inte Luke. Det hela var ett resultat av tiden Jessica styrdes av Kilgrave. Han kan nämligen få folk att göra precis vad han vill bara genom att prata med dem. En otäck typ, som nu kommer in under Jessicas radar igen.

Han får en ung kvinna att mörda sina föräldrar. Jessica anlitar sin vän advokaten Jeri Hogarth (Carrie-Anne Moss) att sköta den unga kvinnans försvar, men det är ett hopplöst fall så länge Jessica inte kan bevisa att Kilgrave dels finns, och dels har de krafter hon påstår att han har. Mängder av folk i Jessicas omgivning visar sig vara styrda av Kilgrave och det är ingen tvekan om att han är ute efter henne. Till hennes hjälp har hon Luke, som även blir hennes älskare. Luke har precis som Jessica specialkrafter. Han är stark och okrossbar, och det är en bra egenskap förutom att det är värt något när Kilgrave utan problem kan styra honom. Dessutom ligger den delikata hemligheten om Jessica och hans fru där och gnager i bakgrunden.

Jessica har även sin bästa vän, den före detta tv-barnstjärnan och numera radioprataren Trish Walker (Rachael Taylor) som lever i en skyddad verkstad på grund av en långt gången paranoia. En märklig polis, Will Simpson (Wil Traval), är också med, först som offer, sen som medhjälpare och till sist som något annat. Men det är Jessica som måste vara starkast och den enda som egentligen kan komma åt Kilgrave.

Jessica Jones superhjältekrafter är en oförklarlig styrka som även innebär att hon kan hoppa högt och långt, nästan så det handlar om att kunna flyga. Tyvärr tycker jag inte riktigt att hennes krafter gestaltas på ett bra sätt i serien. Det blir inte helt trovärdigt och det känns verkligen som att allt kunde ha gjorts på ett snyggare vis. Nu handlar det egentligen ganska lite om Jessicas superstyrka på det fysiska planet, utan serien känns i stort som en klassisk deckare som successivt blir allt brutalare och brutalare ju närmare finalen vi kommer.

Krysten Ritter är helt okej i rollen. Hon förmedlar Jessicas ångest på ett bra vis. Alkoholdrickandet blir lite ensidigt men i och med att jag har sett Ritter som knarkare i "Breaking Bad" känns det inte allt för konstigt. Mike Colter är lysande som den hårda och intelligenta Luke Cage och det glädjer mig att vi kommer få mer av karaktären inom kort. Han övertygar verkligen. David Tennant balanserar på gränsen till överspel, men ger ett otäckt liv åt en obehaglig figur.

"Jessica Jones" är inte lika bra som "Daredevil", men det är å andra sidan en seriekaraktär jag känner till väldigt väl. Det här var faktiskt mitt första möte med Jessica Jones och det blev ganska trivsamt. Jag ser fram emot mer.

1. I och med att Luke Cage figurerar rätt flitigt i "Jessica Jones", känns det inte helt osannolikt att Jessica Jones kommer att dyka upp i "Luke Cage". Då får man gärna flirta ännu mer med den här New York-hjältevärlden. Daredevil är inte med i denna serie, men det refereras till honom och Rosario Dawsons sjuksyster Claire är med i ett avsnitt.

2. Polisen Simpson knaprar i sig röda, vita och blå piller och är med andra ord soldaten Nuke som jag läst om i vissa Daredevil-äventyr.

3. I seriernas värld var Jessica Jones superhjältenamn Jewel. Ingen referens till detta görs i tv-serien.

ANDERS JAKOBSON (2015-12-31)