När allt inte är som man trott…

Libby Day är den enda överlevande från en massaker där hennes mamma och två systrar mördades. Själv flydde hon och överlevde. Detta utspelade sig 1985 och ända sedan dess har hennes bror suttit i fängelse för brotten, dömd efter Libbys vittnesmål. Libby själv har hankat sig fram genom att berätta om morden och vad som hände. Hon har skrivit en bok som sålde sådär. Nu börjar dock pengarna och intresset för händelsen att mattas av och hon måste hitta ett annat sätt att försörja sig.

Då får hon ett brev från en grupp entusiaster som gräver ner sig i brott som de tror fel gärningsman dömts för och de är övertygade om att Libbys bror är oskyldig. Libby vill inte bli inblandad i deras undersökningar men för att få ekonomin att gå ihop går hon med på deras erbjudande. Hon börjar forska i vad som hände, prata med sin bror och så vidare och något helt oväntat nystas upp.

Ja, att brodern är oskyldig är varken överraskande eller en spoiler. Det hade inte varit mycket med filmen om han varit det men exakt hur allt gick till är rätt överraskande och åtminstone jag hade inte löst alla knutar innan det avslöjades och det är bra. Listar man ut hur allt hänger ihop blir det ofta rätt tråkigt. Tyvärr är filmen allt för lång och den blir seg. Den hade definitivt tjänat på om man snabbat upp vissa händelser, tagit bort andra och fått upp tempot i den. Annars gillar jag själva berättarstilen där man blandar nutid och dåtid och vi får se hur Libby får fram mer och mer info i nutid samtidigt som vi får se vad som hände 1985.

Skådisarna fungerar, manuset fungerar och det enda jag egentligt kan klaga på är då att den är för lång. Nästan två timmar och man hade lätt kunnat trimma ner den till en och en halv. Det hade den tjänat på. Men annars är den bra och sevärd och som sagt har man lyckats få till ett slut som inte är helt lätt att lista ut.

1. Det är lite förvirrande i inledningen att hon heter Day i efternamn. Det står nämligen Libby Day 1985 och först trodde jag att man syftade på att det utspelade sig på dagen.

2. Det är lite rörigt att hålla reda på vem som är vem då man hoppar från när de är vuxna och barn innan man lärt sig känna igen karaktärerna.

3. Filmen bygger på en bok med samma namn av Gillian Flynn ("Gone Girl").