En nattsvart variant av Rocky

När filmen börjar kastas vi in i en boxningsmatch mellan Billy "The Great" Hope (snacka om att ha ett passande efternamn) och en boxare som jag inte minns namnet på. Hope får stryk så det står härliga till. Men så hittar han styrkan inom sig själv, tar sig själv i kragen och golvar sin motståndare. Han behåller sin titel och är fortfarande obesegrad. Man förväntar sig nästan att han ska sluddra fram Adrian i värsta Rocky-stil. Men riktigt så blir det inte. Och här gäller det att hålla sina fördomar och förutfattade meningar i schack.

Hope åker hem med sin familj som en vinnare men allt är inte frid och fröjd. Frun vill att han ska sluta boxas för att inte bli skadad. Dottern vill å andra sidan följa med på matcherna och se pappa fightas. Lägg till det en manager som viftar med ett tre matchers-kontrakt från HBO som skulle ge Hope tre miljoner dollar. Och som grädden på moset har den unge Miguel "Magic" Escobar utmanat honom på en titelmatch. Några dagar senare på en välgörenhetsmiddag börjar Escobar förolämpa Hope för att få till den där matchen han så gärna vill ha men det hela slutar i stället med att de pucklar på varandra där och då. I det tumult som uppstår drar någon fram en pistol och ett skott går av. Ett skott som träffar Hopes fru…

Nu står Hope ensam kvar med en dotter att ta hand om, en karriär han inte vill ha. Han dricker för mycket, blir självmordsbenägen och till slut förlorar han också vårdnaden om dottern. Och det är nu filmen egentligen börjar. Allt fram hit har varit upplägget för vad som nu komma skall. Nu mörknar filmen avsevärt och man undrar hur och om Hope ska fixa detta? De som tidigare hyllade honom är nu borta och det enda som finns kvar är skulder och åter skulder.

Jake Gyllenhaal spelar Hope lysande. Inte bara har han tränat så han ser ut som en MMA-fighter utan han har (åtminstone i en icke-boxares ögon) även tränat så han ser ut som en boxare rent tekniskt i ringen. Han ser även lite så där skadad ut som man tycker att en boxare ska se ut. De ska sluddra lite, de ska ha ett öga som är lite igenmurat och så vidare. Kort sagt, man köper att han är en boxare. Som hans fru ser vi Rachel McAdams och även hon gör en strålande insats som den oroliga men ändå stolta frun. Forest Whitaker ser vi som Hopes nya tränare och han är alltid bra och sen ser vi Oona Laurence som Leila Hope, Hopes dotter och även om det brukar variera en hel del när det gäller barnskådespelare och hur bra de är, är det här ingen tvekan om att hon med bravur gör det hon ska.

Jag inledde recensionen med att antyda att filmen påminner om "Rocky" och att man förväntade sig att något liknande de filmerna och visst finns det likheter. Boxarna tar stryk som skulle få en vanlig människa att dö flera gånger om. Hope är filmens hjälte och visst går det rätt bra till slut i alla fall. Men jag köper det lättare här för allt runt omkring känns ändå mer autentiskt än "Rocky"-filmerna. Sen får man naturligt vis ta detta för vad det är, en amerikansk underhållningsfilm. Och som sådan tycker jag den fungerar alldeles utmärkt.

Som extramaterial får vi en bakom kulisserna-film som visar hur filmen spelades in och vi får även höra från skådespelarna. Riktigt intressant. Sen får vi även lite borttagna scener och en Q&A med skådespelarna där de svarar på frågor om filmen. Sen sist får vi ett fyra minuter långt klipp på Gyllenhaal när han tränar inför filmen och detta känns rätt meningslöst.

1. Oona Laurence har trots sin låga ålder hunnit med en hel del filmer. Bland annat har hon varit med i "Penny Dreadful" och "Orange is the New Black".

2. Eminem fick först rollen som Hope och han till och med börja filma men när han sen bestämde sig för att satsa på musiken blev han utbytt mot Gyllenhaal.

3. Titeln kommer från den normala hållningen för en vänsterhänt boxare.