Var tog hemlighetsmakeriet vägen?

Den 31:a "Beck"-filmen är otroligt svårrecenserad utan att avslöja för mycket av handlingen. Därför vill jag be alla er som inte redan vet för mycket om filmen att se den och sen återkomma.

Okej, så ni som är här nu har sett filmen. Eller så bryr ni er inte om utifall jag avslöjar handlingen. Nu är det ju inte någon större spoiler att Mikael Persbrandt hoppar av "Beck", det har det skrivits spaltmeter om i tidningarna redan för nästan ett år sedan. Hur han försvinner vet vi dock inte, fast vi har ganska bra föraningar. Filmen börjar med att en man mördas och en kvinna på våningen under ser gärningsmannen. När sen Gunvald, som vi bara sett i två korta scener tidigare i filmen åker dit för att förhöra henne ligger gärningsmannen i bakhåll och skjuter Gunvald i huvudet. Han överlever men hamnar i respirator på akuten. Det ser inte bra ut. Redan här misstänker säkert de flesta att han kommer att dö. Att göra honom till ett vårdpaket vilket hade varit den enda alternativa trovärdiga lösningen känns helt meningslöst.

Beck och de andra jobbar för högtryck för att få fast gärningsmannen och speciellt Oscar som egentligen skulle varit med Gunvald på förhöret med som lät honom åka dit själv så han kunde gå på en lägenhetsvisning har svår ångest.

Så kommer då budet om att Gunvald dött. Alla sörjer men knyter samtidigt nävarna för att få fast gärningsmannen, vilket man till slut får. Ett misstag som jag tycker man gjorde här var att gå ut med att Persbrandt skulle sluta spela Gunvald. Ingvar Hirdwall som spelar grannen till Beck sa rakt ut att Gunvald skulle dö. På filmaffischen ser vi Beck vid en gravsten. Alla visste att Gunvald skulle dö vill jag påstå. Och det var ett misstag. Hade man hållit det hemligt och låtit det komma som en chock för tittaren hade det haft så mycket större effekt. Nu blev det mer, jaha, över det vilket känns sorgligt. Gunvald förtjänade bättre. Sen tycker jag att det är bra att han dog och inte drog iväg till någon annan stad, blev avstängd eller något sådant. Det hade inte känts Gunvald.

Själva filmen då? Jo, den 31:a filmen är en bra "Beck"-film. Skådespelarna gör det de ska. Manus innehåller det man förväntar sig. Problemet är bara att allt detta hamnar lite i skymundan av det som händer Gunvald och funderingar på varför man inte gjorde det bättre. De scener med Persbrandt som vi får känns otroligt krystade och inte alls engagerande. Redan här förstår man att detta är det sista han gör i "Beck"-sammanhang.

Nu återstår det att se vad som händer med "Beck". Lika framfusigt som man tryckte ner i halsen på oss att Gunvald skulle försvinna har man annonserat att en ny karaktär kommer att dyka upp i nästa film. Förmodligen en ny sidekick till Beck. Och det är inget fel med det men varför inte låta oss vänta lite, gissa lite och framförallt bli lite överraskade?

1. Ska bli spännande att se om Persbrandt klarar sig i USA eller om han blir lite som Kinnaman som var stor här i och med "Johan Falk"-filmerna men där borta nu verkar ha försvunnit.

2. "Beck"-filmerna står inför en stor förändring och jag tror de tre som kommer senare i år kommer att avgöra seriens vara eller inte vara.

3. Fasen, Persbrandt! Du kunde väl engagerat dig i de sista scenerna! Jag hade nästan kunnat göra det bättre själv! Arrogant mot alla fans är vad det är!