Trist som en mattelektion

Den största synd en komedi kan begå är att inte vara rolig. "Van the man 2" är ett praktexempel på detta. Jag kräver inte att en film med syftet att vara rolig ska få mig att skratta non-stop filmen igenom, men när eftertexterna rullar räknar jag filmens lustiga ögonblick till endast två, och inser att jag just slösat bort en och en halv timme på rent skräp. En mattelektion i högstadiet innehöll fler garv.

Detta är historien om Taj Mahal Badalandabad, en indiskbördig lärarstuderande som kommer från USA till Camford University i England för att plugga och ragga brudar. Ett av filmens stående skämt är att britterna har svårt att uttala hans efternamn, och det är på den nivån humorn ligger speltiden ut. Taj får problem med läroverkets aristokratiska elit, en hop studenter som fördriver tiden med att jävlas med i princip alla som inte är blåblodiga, och huvudpersonen slår sig i lag med några udda typer från skolans statusmässiga bottenskikt för att ge snobbarna en lektion i ödmjukhet.

Humorn är ofta av det vulgärare slaget, vilket kan vara riktigt underhållande om det handskas på rätt sätt, som i exempelvis "American Pie". Här känns det dock bara tröttsamt, mycket på grund av en brist på timing och innovation. Ibland ser man skymten av en genuin rolighet, men scenerna har inget "flow" och den komiska payoffen uteblir. Skämten är dessutom extremt förutsägbara.

De fåtal behållningar som finns begränsar sig till filmens antagonist, en torr brittisk snobb som spelas med viss inlevelse av David Percival, samt en eller två roliga one-liners.

Karaktärsskildringarna är ett stort minus i kanten för denna film. high school- och collegefilmer bygger till stor del på stereotypa karaktärer som ändå ges tillräckligt mycket personlighet för att man ska kunna relatera till dem och på så vis tycka om eller hata dem. I "Van the man 2" är de så platta att det blir helt omöjligt att intressera sig för deras förehavanden. Lite romantik blir det också - totalt ointressant och livlöst hanterad.

Jag kan inte nog betona vikten av att hålla sig borta från den här sörjan. Det finns massor av bra filmer inom collegegenren, och "Van the man 2" är inte en av dem.

Ett trailerpaket.

1. Titelns "Van the man" står ingenstans att finna i denna film, han var tydligen huvudpersonen i dess föregångare "Van Wilder", en film jag tyvärr (?) inte sett.