Vad gör morföräldrar efter 21:30?

"The Visit" kommer från den något ojämne regissören M Night Shyamalan vars filmer varierat väldigt i kvalité. Här lyckas han dock skapa en riktigt skruvad film om Becca och Tyler som skickas till sin mormor och morfar över en vecka. Kruxet är bara att deras mamma bröt med sina föräldrar för många år sedan och har varken pratat eller träffat dem sedan dess. Nu har de kontaktat henne och vill träffa sina barnbarn, vilket hon går med på. Just detta kanske är filmens svaghet. Hur kan mamman skicka iväg ungarna till morföräldrarna som hon inte träffat på så länge? Nåja, det får man acceptera och gå vidare.

Och gör man det blir det riktigt bra. Becca och Tyler spelar under hela besöket in en dokumentär för att visa sin mamma när de är tillbaka och snart börjar de förstå att allt inte är som det ska. Morföräldrarna uppför sig inte som morföräldrar bör och det ena konstigare än det andra inträffar och Becca och Tyler inser snart att de måste komma därifrån. Men hur? Mamman är på semester och deras morföräldrar kommer inte att skjutsa hem dem…

Jag gillar "The Visit", men den är skruvad. Just detta gillar jag dock, och att man inte vet varför det som händer händer eller varför de gör som de gör. Men till slut belönas man med en förklaring och glädjande är det en förklaring som jag köper, vilket inte alltid är fallet i filmer av den här typen. Men här stämmer allt och vi bjuds på en underlig, udda, obehaglig och riktigt bra film film.

Vi får se hur man spelade in filmen, vi får se lite bortklippta scener och vi får se ett alternativt slut. Ganska standard alltså och det är alltid kul att se alternativa slut även om de inte alltid är bättre än det vi ser i den färdiga filmen. Samma sak med de bortklippta scenerna, en del hade man lätt kunnat lämna kvar.

1. Tydligen så förberedde Shyamalan tre versioner av filmen. En som skulle vara en komedi, en som skulle vara ren skräck och en som låg mitt i mellan. Den sista var den som till slut släpptes.

2. Tyler håller på och rappar i filmen och de scenerna skulle man lätt kunnat klippa bort.

3. Kolla fotona i hallen. Ett av dem visar Annabelle från filmen "The Conjuring".