Mer fokuserat och ännu bättre än sist

När första säsongen av "Agent Carter" kom som en sorts miniserie med åtta avsnitt tyckte jag att det var en lyckad breddning av Marvels filmuniversum. Karaktären hade redan etablerat sig som mer än en liten bikaraktär i framför allt "Captain America"-filmerna och det blev helt enkelt riktigt underhållande att se mer av 40-talet, och genom att ge huvudrollen till en kvinna minskades Marvels korvfest en smula. Därför blev jag glad att karaktären fick förnyat förtroende och jag blir ännu gladare när den andra säsongen/miniserien känns bättre än den första.

Efter att ha knäckt den onda organisationen Leviathan, åtminstone tillfälligt, sitter Peggy Carter (Hayley Atwell) med den fängslade ryska superspionen Dottie Underwood (Bridget Regan) och försöker pressa henne på information. Dottie är iskall och spelar sitt eget psykologiska spel som inte biter på Peggy. En tuff nöt för vår agent att knäcka, men hon får aldrig chansen då SSR:s (Strategic Scientific Reserve) nya avdelningschef i New York, Jack Thompson (Chad Michael Murray), gör sitt bästa för att förminska henne, så när Los Angeles-avdelningen ber om hjälp skickar han dit Peggy. Detta är dubbelt elakt gjort då Los Angeles-avdelningens nya chef är Agent Daniel Sousa (Enver Gjokaj) som valde förflyttning efter att ha fått känslor för Peggy, så när hon anländer i tron om att hon var önskad blir det en lite märklig stämning som dock släpper när de börjar jobba.

SSR har fått ett misstänkt seriemördarmord på sitt bord. En kvinna har bragts om livet enligt en känd seriemördares modus operandi, men mystiskt nog hittats infryst i is mitt i värmeböljan. Ganska snabbt inser SSR att kvinnan dött på något annat vis och att seriemördardetaljerna planterats för att vilseleda dem. När kroppen visar sig vara självlysande i mörkret blir det hela riktigt intressant. Kvinnan identifierats och kopplas till företaget Isodyne Energy där Peggy hittar hjälpsamma Dr Jason Wilkes (Reggie Austin) som ger dem några ledtrådar och berättar att Isodyne experimenterat med kärnvapen och lyckats skapa Antimateria.

Hjärnan bakom Isodyne är hypersmarta skådespelerskan Whitney Frost (Wynn Everett) som vill utnyttja sitt fynd till fullo och när hon inte längre får ekonomiskt stöd planerar hon att stjäla den från sig själv. Problemet är att Peggy och Wilkes planerar att göra samma sak fast av helt andra anledningar och när Frost och Wilkes möter Antimaterian blir det med en stor smäll där Wilkes blir kroppslös och Frost absorberar Antimaterian och blir därefter ett farligt vapen för alla.

Parallellt med detta figurerar ett hemligt råd, Arenaklubben, vars makt svävar över det mesta. De har bland annat ett finger med i spelet när det gäller Isodyne Energys verksamhet och genom FBI-chefen Vernon Masters (Kurtwood Smith) får de även en hållhake på SSR, framför allt på Thompson som är synnerligen lättmanipulerad.

Självklart får Peggy hjälp av Howard Stark (Dominic Cooper), eller framför allt av hans butler Jarvis (James D'Arcy). Stark har också flyttat till Los Angeles för att börja producera långfilmer och bjuder givetvis in Peggy till att bo i hans hus och använda sig av Jarvis så mycket det går. Även Jarvis fru Ana (Lotte Verbeek) är med denna gång. Tillsammans med Sousa och Wilkes försöker de lösa dels problemet med Wilkes tillstånd och dels avslöja rådet och Isodyne Energys planer. Det är inte alldeles enkelt och Peggy får till och med vända sig till Dottie för en välbehövd hjälpande hand - även om det betyder att allt sätts på spel.

Då första säsongen hade gott om passningar till Marveluniversumet är det lite tunnare på den fronten den här gången. Förutom de uppenbara kopplingarna till namnen Stark och Jarvis är det inte mycket. Captain America nämns inte, så kanske har Agent Carter släppt honom känslomässigt för tillfället. Inga passningar till det vi har med oss med andra ord, men väl framåt då Antimaterian ("Zero matter" på engelska) är en sorts variant av en Marveletablerad kraft som kallas Darkforce vilken kommer att ha en stor betydelse i den kommande "Doctor Strange"-filmen hösten 2016. Det är ju i ett helhetsperspektiv oerhört coolt och smart att introducera det lite smått på det här viset. Även om inte alla ser både "Agent Carter" och filmerna så är grunden i alla fall redan lagd.

Sådana tilltag gillar jag, men andra omgången av "Agent Carter" fungerar fint på egna ben också. Det är en tät och bra story som breder ut sig över säsongen, utan irrelevanta utsvävningar och sidoäventyr. Fokuserat, välskrivet, välgjort och både roligt och spännande. Mycket mer kan man faktiskt inte begära. Nu är det bara att hålla tummarna för att serien får förnyat förtroende för ytterligare en omgång.

Serien visades i USA på ABC men gick att se med bara någon dags fördröjning på svenska Netflix där den fortfarande finns tillgänglig. Tills ett eventuellt fysiskt släpp kommer rankar vi säsongen som ett streamsläpp.

1. Till skillnad från den första säsongen innehåller denna tio avsnitt. Jag tycker det är en väldigt sympatiskt längd på en säsong, och när det är ett såpass fokuserat äventyr blir det ett perfekt format för historien.

2. Lite oroväckande inleds ett avsnitt med ett sång- och dansnummer i tidstypisk stil. Det är ett grepp som oväntat många tv-serier tar till för att variera sig en smula. Lyckligtvis är det i detta fall en sorts drömsekvens.

3. Hayley Atwell har nu gjort rollen som Peggy Carter i tio olika sammanhang. Först i fyra långfilmer, "Captain America: The First Avenger", "Captain America: The Winter Soldier", "Avengers: Age of Ultron" och "Ant-Man", sedan i kortfilmen "Agent Carter" som låg med på "Iron Man 3"-utgåvan, och så två säsonger av den egna tv-serien och ett flashbackgästspel i andra säsongen av "Agents of S.H.I.E.L.D." och slutligen med sin röst i två olika tv-spel.

ANDERS JAKOBSON (2016-03-12)