Tack Steinar för att du räddar Beck!

För tredje gången i denna omgång återser vi Martin Beck och med sig har han för andra gången Steinar Hovland, norrmannen som ersatte Gunvald när denne blev skjuten, och jag måste säga att vad jag först trodde skulle bli seriens undergång är nu på väg att bli seriens räddning. Kristofer Hivju är perfekt som Steinar och han har gett "Beck"-filmerna ett lyft som jag personligen inte insåg att de behövde förrän nu. Steinar är totalt annorlunda än Gunvald och det jag trodde jag skulle sakna är det jag nu uppskattar.

Den här gången utreder gruppen mordet på en före detta polis och dennes fru och son. Ju mer de gräver i mordet, desto mer framstår den mördade polisen som en dålig polis. Han har varit inblandad i både det ena och andra och ett motiv börjar växa fram. Vad som är lite oroväckande är att det samtidigt dyker upp namn inom polisen som vid en första anblick verkar ha varit inblandade på ett sätt som är inom lagens ramar…

Vi får även se lite privata problem som gruppen har. Beck halv-träffar (han kan inte bestämma sig för om de har en romans, är vänner eller bara kollegor) den kvinnliga obducenten som i sin tur ligger i skilsmässa, Oscar har problem med frun och Steinar med dottern och om det nu är så att nästa film är den sista (det är den sista som bekräftats) så har man en hel del privata affärer att reda ut, samtidigt som vi får förmoda att gruppen även får ett brott att lösa.

Det som är lite trist är att de andra karaktärerna kommer lite i skymundan. Inte chef Klas Fredén dock. Han är med i hetluften mest hela tiden, men Ayda och Jenny syns inte mycket i den här filmen och det är lite synd. Deras karaktärer har ändå en hel del att bidra med. Men filmen "Vägs ände" är riktigt bra. Titeln antyder dock att filmen ska vara mer dramatisk än den är men kanske blir det en annan mening efter nästa film. Hur som helst, Steinar är här för att stanna…hoppas jag.

1. Om ni känner igen Fredrik Dolk så är det inte från en tidigare "Beck"-film. Däremot har han varit med i "Falk"-filmerna.

2. Grannen får bara en liten scen den här gången och snackar då om att börja träna… Vart är världen på väg?

3. Jonas Karlsson är förbaskat bra som Klas!