Vad händer egentligen i grannens källare?

Har ni någonsin funderat på vad Österrikarna gör i sina källare? Inte jag heller. En som har det är Ulrich Seidi som under en tid besökt folk och kollat in i deras källare. Och nu pratar vi inte om vanliga människor. Här är det extremt udda personer. Den som känns som mest normal är väl mannen som har en hel skjutbana i källaren. I alla fall tills han börjar diskutera invandrarfrågorna och kvinnor med sina polare. Då är han lika galen som de andra i filmen.

Vi får se en man som har ett nazistmuseum hemma i källare. Vi får träffa paret som lever som slav och härskarinna där den undergivna mannen gör allt från att slicka rent duschen till att hängas upp i pungen. Själv sitter jag mest och funderar på vad han gör till vardags? Jobbar han på bank? Sitter han i kassa på snabbköpet? Är han chef över en massa personer? Och vad kommer de att säga efter att de sett filmen? Skulle du vilja sitta och diskutera lån med någon som städar duschen med tungan samtidigt som han har pungen i ett skruvstäd?

Vi får även se kvinnan som går ner i källaren och plockar upp dockor ur kartonger och sen behandlar dem som om de vore hennes barn innan de åker ner igen. Vi får se en som har en stor orm i ett akvarium, vi får se folk som tränar (får revidera lite här i och med att de faktiskt är de som är mest normala i filmen) och så vidare. En del blir intervjuade medan andra bara finns med. Som de tre tanterna som står vid en tvättmaskin och stirrar in i kameran eller paret som sitter i en hemmabyggda bar och lyssnar på musik samtidigt som de stirrar in i kameran.

Personligen har jag svårt att se varför man skulle vilja göra en film som denna. Känns inte som om Ulrich velat skildra vanliga människors källare (och hur kul hade det varit om han försökt?) utan som om han letat efter de konstigaste människorna han kunnat hitta, något han lyckats med. Och då kommer nästa fråga, varför ställer de upp? Visst, jag är helt för att man ska få vara sig själv och göra det man vill så länge det inte skadar någon (eller som i slavens fall att man är med på att bli skadad) men vissa saker är så socialt oaccepterade att man kanske för sin egen skulle inte ska gå ut med att man gillar/gör det. Människorna i den här filmen gör precis tvärt om.

1. Jag skulle vilja ha hör mer från damen med dockorna. Hur klarar de sig i lådorna när hon inte är där?

2. Jag skulle vilja fråga slaven om han inte får skavsår på tungan.

3. Jag skulle vilja fråga storviltsjägaren om hur han fick hem alla troféer från var han nu sköt dem. Snacka om utmaning för DHL…