Gammal hund i modern tappning

Snobben är tillbaka. De flesta som är i min ålder (40+) minns säkert honom från serierna i kvälls- och morgontidningarna. Eller kanske i någon serietidning. Det fanns också någon halvkul tecknad serie på TV om jag inte minns helt fel. Underhållande men kanske inte den roligaste serien som fanns att tillgå. Nu har man hottat upp Snobben, Karl (Charlie Brown) och alla deras vänner i en ny modern animerad tappning. Storyn i sig är samma vilket också betyder att den fortfarande bara är halvkul, men man har nu fått till animeringen vilket gör att det ser förbaskat bra ut.

Men som sagt blir det lite trist att titta på. Charlie Brown blir kär men då han är så otroligt blyg vågar han inte göra något och när han dessutom är otroligt klantig blir det hela bara värre. Snobben flyger runt på sin hundkoja och leker stridsflygare medan Gullan drar undan bollen i sista sekunden innan Charlie Brown ska sparka iväg den. Allt finns fortfarande kvar.

Nu ska jag villigt erkänna att Snobbens öden och äventyr nog är riktat lite mot en annan målgrupp än mig och de gillar det säkert men jag måste få säga att jag trodde att jag skulle gilla filmen mycket mer än jag gjorde. Därför kan jag inte låta bli att känna mig besviken. Det ironiska med den är att då man gjort den i modern tappning vill inte den där känslan av nostalgi heller infinna sig riktigt. Tyvärr.

Vi får en massa extramaterial som sträcker sig över allt från musik till hur man ritar Snobben och de andra men det som är mest intressant är en dokumentär om hur man gjorde filmen. Där får vi också höra lite om hur Snobben skapades och hur han utvecklats. Faktum är att detta är mer intressant än själva filmen.

1. Som sagt saknas nostalgin, men den ser väldigt snygg ut.

2. Jag gillar Lortis. Fascinerande att han kan få all denna smuts att stanna runt honom…

3. Utifall ni inte visste så är serien "Snobbens" engelska namn "Peanuts". Hunden Snobben heter Snoopy.