Fullt krig när pappa möter pappa

Will Ferrell spelar Brad som lever med sin fru och hennes två barn från ett tidigare äktenskap och allt han vill är att de ska se honom som sin far. När filmen börjar gläds Brad åt att han får vara med på familjeteckningarna även om han gör det med en kniv i ögat och bajs på huvudet. Som tur är, är Brad tålamodet själv och han vägrar ge upp. Och till slut ger det resultat. Barnen börjar se honom som åtminstone en vuxen de kan anförtro sig åt och Brad kan inte vara lyckligare. Men då händer det. Deras biologiska pappa Dusty dyker upp. Han är cool, kör motorcykel, ger dem godis och så vidare. Hur ska Brad kunna tävla mot det?

Under filmen får vi sen se hur de två fäderna fightas om barnens gillande och naturligtvis görs detta i humorns tecken. Faktum är att Will Ferrell och Mark Wahlberg matchar varandra riktigt bra. De är väldigt olika och det är perfekt för just den här filmen. Filmen är rolig och man lyckas hålla sig borta från den värsta snuskhumorn. Dessutom sker det vid några tillfällen helt oväntade saker som blir otroligt roliga. Jag ska inte avslöja vad de är men en gång innefattar det en motorcykel och en annan en basketboll.

"Daddy’s Home" har även en del allvarliga situationer även om de görs i komedins tecken men den situation som beskrivs i filmen är nog inte helt främmande för en hel del barn och fäder. Men här skrattar man och det är naturligtvis meningen. Pekpinnarna är långt borta och man får skratta åt de som har det värst. Och på det hela taget blir det en rätt kul film.

Två bakom kulisserna-filmer får vi och blanda annat får vi se hur man gjorde så att Mark Wahlberg framstod som urstark i sin träning. Vi får också några borttagna och alternativa scener.

1. Från början skulle Will Ferrell ha spelat den biologiska pappan. Tur att de ändrade på det.

2. Scenen när Brad ska sätta en basketboll filmades under halvtidsvilan på en riktig basketbollmatch.