Tidsresande team av hjältar och skurkar

"Legends of Tomorrow" är den andra spin-offen från "Arrow", den tredje om man räknar med den animerade serien "Vixen". Men det är inte enbart en spin-off från "Arrow" utan lika mycket en spin-off från "The Flash". Serien rymmer nämligen till större delen karaktärer som först introducerats i de båda serierna. Med andra ord har tv-kanalen CW utökat sitt DC Comics-TV-imperium ytterligare.

Serien är ingen adaption av en befintlig serie, men utgår ifrån den i "Arrowerse" nya karaktären Rip Hunter (Arthur Darvill), en tidsresenär från framtiden som reser till 2016 för att samla ihop ett antal figurer som ska hjälpa honom att genom olika tidsperioder jaga den odödliga Vandal Savage (Casper Crump) som 2166 tagit över hela jorden. Rips motivation till att hitta honom är rent personlig - Savage har nämligen dödat Rips fru och son mitt framför ögonen på honom och för att återuppliva dem måste han döda Savage i ett tidigare skede.

För att genomföra detta samlar han ihop en brokig skara av hjältar - och skurkar. Från "Arrow" återfinner vi Sara Lance (Caity Lotz), nu som White Canary, och Ray Palmer/Atom (Brandon Routh) som båda genomlidit diverse äventyr i "Arrows" fjärde säsong, och från "The Flash" kommer professor Martin Stein (Victor Garber) och hans motvilliga halva Jefferson Jackson (Franz Drameh) som tillsammans blir Firestorm, det reinkarnerade paret Chay-Ara/Kendra Saunders a.k.a. Hawkgirl (Ciara Renée) och Khufu/Carter Hall a.k.a. Hawkman (Falk Hentschel) som jagats av Savage i alla sina liv sedan 4000 år tidigare, samt lite oväntat nog skurkarna Leonard Snart/Captain Cold (Wentworth Miller) och Mick Rory/Heat Wave (Dominic Purcell). Rips motivering till att de ska hjälpa honom är att de i framtiden är rankade som legender. Detta ska dock visa sig vara en lögn.

Till en början känns serien mest som en anledning att få placera karaktärerna i olika tidsåldrar och spöka ut dem i tidsmässigt korrekta kläder. Dessutom känns upplägget med att jaga efter Savage så begränsat. Jag vet ju att man gör tv-serier för att spinna vidare så länge det går, men i det här fallet kändes det mer motiverat med en "event"-serie som har en begränsad längd. Men så småningom ska det visa sig att serien utvecklas och mot slutet av den något förkortade säsongen står det klart att serien mycket väl kan ta nya vägar i sin andra omgång.

Jakten efter Savage tar gänget till både 50-, 60-, 70- och 80-talet, men även till andra forna och framtida tidsåldrar. Precis som alla tidsresehistorier lärt oss tidigare blir det konsekvenser, och saker och ting som gänget åstadkommer i en tid leder till problem i en annan. Mycket av de tidiga avsnitten i säsongen går ut på att etablera gänget som en fungerande grupp. Det finns spänningar, motsättningar och irritationer, men när det väl kommer till kritan fungerar deras kombination av smarta hjärnor, starka muskler och i viss mån kriminella attityder väl. Dessutom utvecklas karaktären Rip Hunter mycket där vi får veta mer och mer om honom, där allt inte är helt positivt.

En annan hotbild i serien än den renodlade skurken Savage är det styrande rådet av Time Masters likt Hunter, the Time Council. Hans personliga vendetta är förstås ett ickesanktionerat projekt och därför är ruskiga prisjägare ute efter dem. Under en period av serien försvinner Mick Rory in i Time Councils våld och "omprogrammeras" till prisjägaren Cronos.

"Legends of Tomorrow" växer ju längre säsongen går. Emellanåt tycker jag att serien är lite fånig och vissa specialeffekter håller inte måttet, men samtidigt är det den första teamkonstellationen inom DC:s ickeanimerade världar, och det är ju faktiskt någonting. Och som jag precis skrev växer serien. Finalavsnitten trappar upp spänningen och i den absolut sista scenen sätts förutsättningarna för framtiden och det blir riktigt lovande. Dessutom är det uppenbart att skaparna kan sin - eller sina - DC-världar ordentligt.

Runt en timme får man lägga ned för att se allt extramaterialet som spridits ut över de två diskarna. På den första skivan finns en Comic-Con-panel från 2015 vilket alltså är innan serien börjat visas. Nästan alla huvudkaraktärer och folk från CW och DC är med och pratar allmänt om serien och karaktärerna. Jag upplever att det är ett bäst-före-datum på den här typen av paneler så den är inte överdrivet givande.

Innan man byter skiva kan man se ett bloopersblock som inleds med en fejkad 80-talsvinjett till serien i 4:3-format och allt. Kul. Bloopersen är ganska roliga där det mesta verkar handla om rekvisita som inte stannar kvar på plats.

Byter vi då kan vi ta del av en ganska roande titt på tidsskeppet Waverider som är seriens centrala plats. Namnet är en passning till en DC-karaktär som synts tillsammans med Rip Hunter i tecknade äventyr. Dessutom får vi en titt på serien i sin helhet med tidsreseaspekten och hur kostym- och designfolk i tv-teamet fått arbeta. Givande att se.

Sen finns en liten specialfeaturette om ett avsnitt som utspelar sig i vilda västern där en speciell DC-karaktär gästar. Se Tre saker...

1. I ett avsnitt hamnar gänget i 1800-talet där en annan DC-karaktär dyker upp, nämligen Jonah Hex (som fick en egen, inte alls relaterad film häromåret). Utöver detta träffar vi också en framtida version av Green Arrow.

2. Säsongen började visas i vinterpausen under "Arrows" fjärde och "The Flash" andra säsong och blev därför lite kortare. 16 avsnitt är det. Till skillnad från sina kompisserier som är ganska tätt sammankopplade med varandra är "Legends of Tomorrow" lite mer fristående, men har vissa kopplingar till det som händer parallellt i de andra serierna.

3. Vi kan garanterat räkna med att gängets karaktärssammansättning ändras till säsong 2. Det ska bli intressant att se vilka DC-karaktärer skaparna klämmer in då...

ANDERS JAKOBSON (2016-09-05)