Dubbelt bra med Jord-2-dubbelgångare

Av alla serier i "Arrowverse", den tv-satsning på DC Comics-karaktärer som tv-kanalen CW inledde med "Arrow", är det "The Flash" som är min absoluta favorit. Redan första säsongen beskrev jag som en "blixtrande fullträff" och glädjande nog är säsong två minst lika bra, om inte bättre. Alla karaktärer är på plats och nu öppnas dörren mot nya världar - bokstavligt talat.

Säsong ett slutade med att The Flash/Barry Allen (Grant Gustin) ställdes emot The Reverse-Flash, hans framtida fiende Eobard Thawne som reste tillbaka i tiden och mördade Barrys mor men i samband med det fastnade i forntiden och stal forskaren Harrison Wells (Tom Cavanagh) persona och utseende för att snabba på utvecklingen av den teknik som krävs för att att Thawne ska kunna återvända till rätt tid. Wells exploderande partikelaccelerator skapade The Flash och andra meta-humans med onda avsikter, och tills sanningen kom fram var Wells en mentor och en sorts faderfigur för Barry, trots att han redan har två olika fäder: Sin biologiska (John Wesley Shipp) som felaktigt fängslats för mordet på mamman och polisen Joe West (Jesse L. Martin) som uppfostrat honom tillsammans med sin biologiska dotter Iris (Candice Patton).

Med hjälp av de briljanta Dr. Caitlin Snow (Danielle Panabaker) och Cisco Ramon (Carlos Valdes) lyckas The Flash besegra sin motståndare i en uppmärksammad fajt som skänker en hjältestatus till figuren i hemstaden Star City. Men den verkliga hjälten var Caitlins kärlek Ronnie Raymond (Robbie Amell) som offrade sitt liv och därmed lämnade karaktären Firestorm halv (men det är en annan historia...). En annan konsekvens av The Flash och Firestorms handlande är att portaler till ett parallellt universum, Jord-2, har öppnats och diverse märkliga figurer ramlar igenom. Ett smart sätt att få in några av The Flash mer spektakulära motståndare. Vad som också ramlat igenom är Jord-2:s version av The Flash, Jay Garrick (Teddy Sears), som dock blivit av med sina krafter och nu varnar gänget för att en minst sagt ond motståndare med blixtsnabba krafter är på väg för att stjäla The Flash fart. Motståndaren heter Zoom och kommer att göra livet surt för Barry under hela säsong - i båda världarna, för The Flash får anledning att ta sig till Jord-2 och där hitta dubbelgångare till alla han känner, dock med andra egenskaper där än här, och en ansluter faktiskt till teamet, nämligen Jord-2:s Harrison Wells. Detta är förstås allt annat än problemfritt, men han behövs för att gänget ska förstå vad det ställs emot.

Det här är en fin breddning av The Flashs tv-mytologi som givetvis inte är tagen helt ur luften. DC har många års historier och många parallella universum att gräva ur så allt är faktiskt helt logiskt. Att Harrison Wells skulle komma tillbaka, om än lite annorlunda, var ganska väntat. Det är en karaktär som behövs i serien. Zoom är dock en mycket bättre, och mer skräckinjagande skurk, så det var ett mycket bra val av seriens skapare. Det är även kul att se andra figurer från serietidningarna komma till liv om än för kortare stunder. Killer Frost till exempel, eller den smått osannolika King Shark, vilken kanske står för de dyraste 30 sekunderna i seriens historia...

Några andra nya karaktärer i säsongen är lite mer betydelsefulla än andra och en av de som jag antar kommer att få större plats i framtiden är Wally West (Keiynan Lonsdale) som är ett namn vana DC-läsare känner till. Efternamnet avslöjar ett släktskap med Joe och Iris och det är självklart en son/bror till dem.

Framtiden ja... Säsongen avslutas lite oroväckande och det är ganska tydligt att säsong 3 absolut inte kommer att följa i de tidigare omgångarnas fotspår. Även om jag har fullt förtroende för seriens skapare och manusförfattare måste jag ändå tillstå att jag är lite lätt orolig i fall det var rätt val eller inte. Kanske är slutet inte helt representativt för vad som väntar, men det återstår att se och jag kan inte vänta tills jag får se mer av "The Flash"...

Omslaget utlovar fyra timmar extramaterial och löftet infrias. Det är ordentligt med extramaterial på utgåvan, vilket inte känns speciellt vanligt när det gäller tv-serier. Kanske är det ett bevis på seriens framgång?

En mängd featuretter går igenom allt från karaktärskemi, nya skurkar och specialavsnitt, och ungefär lika många featuretter tittar närmare på seriens specialeffekter vilket jag tycker är ett kul komplement. Mindre kul är det att se de två ganska långa panelinslag som finns med. Comic-Con-inslaget är från sommaren 2015 och gjordes alltså inför säsong 2 och blir därför ganska ospännande när man som tittare redan sett säsongen. Det hade varit mer logiskt att ha panelen från 2016 i stället och med den blicka framåt. Ännu mer felplacerad är panelen från PaleyFest 2015 som verkar vara inspelad efter att halva säsong 1 visats. Supertrist.

Ett speciellt inslag under säsongens gång var crossovern med "Arrows" fjärde säsong där karaktärerna Hawkman och Hawkgirl och deras nemesis Vandal Savage introducerades, vilket så småningom fortsatte i spin-offen "Legends of Tomorrow". Här är vi med och får veta lite hur man tänkte kring tonen i och med att det handlar om en crossover mellan olika serier samt en hel del om karaktärernas historia och bakgrund i DC-mytologin.

Extramaterialets stora nummer är en nästan timslång featurette om Kevin Smith och hans gästinhopp som regissör (se Tre saker). Förutom att featuretten ganska tydligt klargör att Smith är ett fan av serier i allmänhet och "The Flash" i synnerhet så visar den även att han en person som verkligen uppskattar sammanhanget han hamnat i och som vördsamt visar respekt till alla runt omkring honom. Jag kan tänkta att de som har en förutfattad mening om Smith får en annan bild av honom här.

Utöver allt detta finns det ett block med bloopers samt rätt så mycket bortklippt material.

1. Filmmakaren och podcastgurun Kevin Smith har regisserat ett avsnitt denna gång. Smith har i olika kanaler basunerat ut sin kärlek till serien och speciellt dess emotionella inslag. Lämpligt nog fick Smith regissera ett av de mer emotionella avsnitten i säsongen. Det blev riktigt bra och Smith kommer att göra två avsnitt i säsong 3 och även ett för "Supergirl".

2. Säsongen innehåller självfallet lite crossovers till syskonserierna "Arrow" och "Legends of Tomorrow". Emellanåt är "The Flash" så tätt sammankopplad med den förstnämnda att det snudd på krävs att man ser serierna parallellt. Värt att notera är att "Arrow"-avsnittet som tog vid där "The Flashs" åttonde avsnitt slutade ligger med innan avsnitt 9, så om man inte följer "Arrow" kan man i alla fall ta del av crossovern. Bra!

3. I ett avsnitt kan man som hastigast se Supergirl från serien med samma namn bokstavligt talat swisha förbi. The Flash gästade i "Supergirl" men det var förmodligen en engångsföreteelse då karaktärerna inte existerar på samma jord... ...men å andra sidan så kan uppenbarligen vad som helst hända och en crossover med CW:s samtliga fyra DC-serier känns som fullt görbar.

ANDERS JAKOBSON (2016-10-05)