Stark skildring av det vi inte får se

"Colonia" utspelar sig i början av 70-talet, när den chilenska militären gör en kupp mot alla motståndare till general Augusto Pinochet. Mitt i denna kupp hamnar Daniel (Daniel Brühl) och Lena (Emma Watson). Som en av motståndarna kidnappas Daniel, medan Lena lämnas kvar. Trots att hon har en chans att ta sig från Chile, bestämmer sig Lena gör att göra allt i sin makt för att rädda Daniel. Detta visar sig vara att gå med i sekten Colonia Dignidad, som ingen någonsin lyckats ta sig ut från.

Från den stund Lena knackar på dörren som tar henne in i Colonia Dignidad sitter jag som på nålar. Det är inte ruskigt spännande hela tiden, men det ligger en ton över filmen som ändå skapar spänning. Den är oerhört snyggt uppbyggd på alla sätt, speciellt i det att vi inte alltid får se våldet som pågår men ändå vet att det finns där. Det gör nästan våldsscenerna ännu starkare. Vi får se utan att faktiskt se.

Förutom ett ordentligt genomarbetat manus ligger skådespelarinsatserna från Emma Watson och Michael Nyqvist (som spelar den tyranniska ledaren Paul Schäfer) nästintill på Oscarsnivå. Det kryper i skinnet varje gång Nyqvist dyker upp och jag förstår fullt ut varför Hollywood älskar att använda honom i rollen som the bad guy. Watson strålar även hon och får mig inte att tveka en sekund på Lenas val att göra något så extremt för en kille hon precis återsett.

Något jag dock inte kan hjälpa att störa mig lite på är hanteringen av Lenas "vänner" inne i sekten. Allting som händer och alla karaktärer finns där för att ta Lena ett steg närmare att hitta samt rädda Daniel, vilket är jättebra. Dock lämnas saker väldigt lätt utan att vi riktigt får veta vad som händer med dessa vänner. Jag vill inte spoila något, men det känns lite som att man använder en karaktär i taget och lämnar dem så fort de inte betyder något längre. Även om det rent dramaturgiskt fungerar, saknar jag ett värdigt avslut för det känslomässiga band man skapat mellan tittaren och dessa karaktärer.

"Colonia" är ingen film att se en mysig fredagskväll eller flera gånger om. Den är intensiv och viktig, men kräver lite eftertanke när eftertexterna rullar. Vill man ha en verklighetsbaserad film som bland annat behandlar kvinnans underkastande roll i samhället är detta helt rätt film att se.

1. Emma Watson besökte Villa Baviera, som brukade vara Colonia Dignidad, för att göra research inför sin roll som Lena. Villa Baviera är fortfarande en kult, men dess ledare insisterar på stora ändringar som bland annat innefattar att turister får komma och besöka dem.

2. "Colonia Dignidad" är spanska och översätts till engelska som "Colony of dignity", alltså "Koloni av värdighet".

3. Enligt källor tog Emma Watson denna roll då den innefattar en kvinna som räddar mannen i stället för tvärtom. Dock har filmen så mycket mer med feminism att göra då den visar kvinnan som underkastad mannen i högsta grad och kan därför ha varit intressant på flera nivåer.

EMMA ÅKERLIND (2016-06-09)