En katastrofal återkomst till komedivärlden

"The Odd Couple" är Matthew Perrys återkomst till komedivärlden. Och mycket är likt hans tid i "Vänner". Det mesta utspelar sig i en lägenhet i New York. Perry spelar Oscar Madison och han delar lägenheten med kompisen Felix Unger som spelas av Thomas Lennon. Oscar är en slarver som inte kan få ett rum att vara städat mer än några sekunder. Felix å andra sidan får spel om det råkar ligga en jacka lite slarvigt slängd. De är alltså varandras totala motsatser och nu ska de bo ihop.

Detta kunde bli riktigt roligt. Både för att idén i grund och botten är bra, men också för att det redan gjorts. Detta är nämligen en remake av en film där Jack Lemmon och Walter Matthau spelar huvudrollerna. Så man borde alltså kunna veta vad som gick bra och vad man borde göra annorlunda. Det har man uppenbarligen inte gjort för serien är riktigt usel.

Perry som åtminstone jag tycker är en av de roligaste i "Vänner"-gänget verkar ha tappat allt som har med komisk tajming att göra. Hans agerande känns krystat och inte alls sådär spralligt och spontant som det ibland kändes i "Vänner". Hans repliker kommer konstigt tajmade och allt känns otroligt förutsägbart. Nu skulle man ju kunna skylla på skaparna av serien för detta, men det visar sig nämligen att Perry har en hand med där också så det går inte. Tyvärr.

Nä, "The Odd Couple" skulle förmodligen passat bättre på en utomhusscen i en svensk småstad med underrubriken "en buskis". Som TV-serie håller den inte. Vi får visserligen några sidekicks till Felix och Oscar men deras historia är mest fånig och man bryr sig inte. Allt detta tillsammans får mig att dra slutsatsen att det bästa med serien är att den är kort.

1. Ofattbart nog har serien förlängts med inte bara en andra utan även en tredje säsong.

2. Inspelningsstudion man använder är samma som användes för att spela in "Frasier".

3. Den dekor man använder för utsikten i Oscars lägenhet måste vara en av de sämsta någonsin. Ingen kan väl tro att det är en riktig utsikt?