Grundstommen är stabil men även lite trög

"Arrow" är som jag tidigare konstaterat grundstommen i det imperium av DC Comics-serier som tv-kanalen CW byggt upp under de senaste fem åren. Det märks tydligt då det är utifrån "Arrow" som alla spin-offs tar fart och det är även till "Arrow" andra DC-figurer kommer på gästbesök, till och med sådana som inte tillhör CW. Undantaget är "Supergirl" som på sätt och vis knöts ihop med "The Flash" i stället, men sett i sin helhet är det inte konstigt att den här samlingen går under namnet "Arrowerse".

Med det sagt är det lite beklämmande att "Arrow" just nu är den svagaste av alla pågående serier. Redan säsong 3 beskrev jag som "trög och jobbig" och det hänger kvar lite även under säsong 4. En orsak till detta kan vara det numera väldigt sökta berättargreppet med flashbacks från tiden då huvudpersonen Oliver Queen (Stephen Amell) var försvunnen, flashbacks som lämpligt nog exakt passar in på det som är den stora storylinen i nutiden. Jag tycker detta är ointressant och temposänkande, och om man ska hårdra det lite så borde det väl vid det här laget vara i det närmaste slut på tid att flasha tillbaka till, eller? Jag hoppas det för det är verkligen "Arrows" största bromskloss.

Flashbacken introducerar dock en magisk kraft som säsongens skurk också bär på (vilket därmed leder till att "Arrow" tappar den förhållandevis verklighetsbaserade grunden). Han heter Damien Darhk (Neal McDonough) och är urspungligen en före detta League of Assassins-medlem som startat sin egen våg av terror vilken han nu riktar mot Star City (som är det nya namnet på Starling City). Darhk är en sådan där lurig typ som initialt verkar som stadens räddning offentligt, men bakom kulisserna ligger bakom allt ruttet som händer, inte minst med hjälp av en kriminell styrka som kallas Ghosts, även om han själv med sina magiska egenskaper är värst av dem alla.

Team Arrow, som utöver Oliver som huvudpersonen består av Black Canary/Laurel Lance (Katie Cassidy), John Diggle (David Ramsey) som nu fått en märklig hjälm och kallar sig Spartan, Olivers syster Thea (Willa Holland) som tagit över den röda dräkten från Roy Harper och kallar sig Speedy, samt Olivers fru och briljanta dataexpert Felicity Smoak (Emily Bett Rickards), som lite senare i säsongen propsar på ett eget namn och då kallas Overwatch, får fullt upp med att slåss mot Darhk, både bokstavligt talat i sina superhjältedräkter men också i det publika rummet. Oliver ger sig in i stadens borgmästarval där han står som kandidat mot Darhks fru Ruvé Adams (Janet Kidder), vilket givetvis är ett ganska fult spel bakom kulisserna.

Att kampen är allvarlig blir vi varse om redan i första avsnittet där vi får en flashforward till en begravning som tveklöst har att göra med striden mot Darhk. Vem som dött får vi förstås inte veta då, men det står i alla fall klart att det är någon i "familjen". Familj och relationer har alltid betytt mycket i "Arrow" och den här säsongen är förstås inget undantag. Allra starkast är återupplivningen av Sara Lance (Caity Lotz) som dog och begravdes i säsong 3. Efter att Laurel sett vad the Lazarus pit gjorde med Thea ser hon möjligheterna att återuppliva Sara, vilket går, men får ett tillfälligt besvärligt resultat (vilket kräver ett gästspel från John Constantine - se Tre saker - för att få bukt med). Oliver blir varse om det som seriens tittare känt till sedan tidigare nämligen att han har en son, en hemlighet han börjar bära på som leder till jobbiga konsekvenser (vilket delvis leder till ett gästspel från Vixen - se Tre saker). Diggle har genom seriens gång trott att hans lillebror mördats men nu ska det visa sig att brodern lever och till råga på allt är en av Darhks spöken, vilket förstås inte är helt problemfritt emotionellt.

Det här temat kan dock bli lite tjatigt, speciellt när Malcolm Merlyn (John Barrowman), den nya Ra's al Ghul, dyker upp i tid och otid för att skydda sin dotter Thea oavsett om hon vill det eller inte. Oliver har också fullt upp med att hantera Thea då hon då och då drabbas av okontrollerbara raseriutbrott med blodiga följder, en konsekvens av doppet i Lazarus pit.

Den andra Lazarus pit-badaren, Sara Lance, skrivs ut ur serien tillsammans med Atom/Ray Palmer (Brandon Routh) som misstänkts vara död och försvunnen, vilket ledde till att Felicity tog över Palmer Industries. Han var dock bara liten (!), men föredrar att förbli officiellt död när han blivit stor igen. Sara och Ray försvinner med de hastigt introducerade Kendra Saunders (Ciara Renée) och Carter Hall (Falk Hentschel) för att bli delar av teamet i "Legends of Tomorrow", och detta sker i ett ganska maffigt dubbelavsnitt som delas med "The Flash".

Precis som säsong 3 slutar även denna säsong på ett sådant sätt att serien skulle kunna läggas ned. Det blir en del drastiska händelser precis i slutet, vilket gör att säsong 5 - för en sådan kommer - förmodligen kommer att se lite annorlunda ut. Det kan nog bara vara till seriens fördel, för även om "Arrow" i stort fortfarande håller måttet är det igen lite trögt och jobbigt stundtals. Lite nya fräscha tag behövs och för min del får de gärna döda en älskling och ta bort flashbacksekvenserna helt och hållet, eller minska ned dem till en betydligt mindre del av helheten.

Ett speciellt inslag under säsongens gång var crossovern med "The Flashs" andra säsong där karaktärerna Hawkman och Hawkgirl och deras nemesis Vandal Savage introducerades, vilket så småningom fortsatte i spin-offen "Legends of Tomorrow". I två featuretter får veta lite hur man tänkte kring tonen på avsnitten när det handlar om crossovers samt en hel del om karaktärernas historia och bakgrund i DC-mytologin. Om man inte följer "The Flash" kan man i alla fall ta del av crossovern då "Arrows" åttonde avsnitt föregås av "The Flashs" åttonde, där crossovern har sin början.

I övrigt är det aningens snålt med extramaterial. Det finns visserligen ett litet block med bloopers och bortklippt material till nästan alla avsnitt, men i övrigt finns det bara en bakomfilm värd namnet och den handlar om säsongens skurk Damien Darhk.

Dessutom en panel från Comic-Con inför starten på säsong 4. Det roligaste med detta inslag är att Stephen Amell dök upp i Green Arrow-kostym och inledde hela kalaset i karaktär. Fräckt!

1. John Constantine (Matt Ryan) hade säsongen 2014-2015 en egen serie i 13 episoder på NBC under namnet "Constantine". Den fick inte förnyat förtroende och har ännu inte släppts på DVD/blu-ray i Sverige. Det finns även en spelfilm under exakt samma namn som handlar om samma karaktär. Filmen gjordes 2005 och hade Keanu Reeves i huvudrollen. Karaktären är sprungen ur Vertigo Comics-serien "Hellblazer" och är ursprungligen skapad av Alan Moore. Jag gillar gästspelet i "Arrow" väldigt mycket och kommer att se den egna serien när tid finns. Matt Ryan ger även röst åt karaktären i den animerade filmen "Justice League Dark".

2. Vixen (Megalyn Echikunwoke) är också en gammal DC-karaktär som väckts till liv av CW. Hon figurerade i en animerad webbserie med röst av just Echikunwoke och gästspelet i avsnitt 15 är den första liveactionadaptionen av karaktären. Mer blir det då Vixen kommer att ingå i säsong 2 av "Legends of Tomorrow", då spelad av en annan skådespelare med motiveringen att det är en tidigare ägare av titeln innan Echikunwokes version tog över den. Enkelt löst i en tidsreseserie! Jag gillar dock karaktären och ser fram emot att se mer av den. På den amerikanska utgåvan av "Arrow" säsong 4 fanns de sex animerade avsnitten av "Vixen" med som bonus. De är dessvärre inte med här.

3. Från och med den här säsongen börjar Oliver Queen kalla sig The Green Arrow, vilket han gör offentligt redan i första avsnittet då han lovar stadens invånare att vara en symbol för hopp i allt skit som händer.

ANDERS JAKOBSON (2016-10-10)