Häftig framtidsvärld med sämre innehåll

"Bling" är en sydkoreansk datoranimerad film som är både händelserik och färgglad. I centrum står den unge Sam som arbetar med att uppfinna och reparera robotar på den lokala nöjesparken. Han drömmer dock om att hitta det perfekta tillfället att fria till sin flickvän Sue, men varje gång han kommer till skott är det något som går snett. Vanligtvis för att Sam anstränger sig alldeles för mycket, vilket för övrigt är en av filmens moralkakor.

Sydkoreanska regissörerna Kyung Ho Lee och Wonjae Lee har gjort ett fint jobb med att bygga upp en visuell framtidsvärld som är lika färgglad som den är högteknologisk. Den är spännande och gör mig nyfiken på att utforska mer. Den blir dock aldrig mer än en detaljerad fond för filmens handling som kretsar väldigt mycket kring Sams försök att fria. Som för att komplicera saken ytterligare finns här en parallell handling med en ond superskurk och hans ännu ondare superrobot som hotar att förgöra hela staden. Även kring dessa karaktärer finns en sorts kärleksintrig inbäddad som dock aldrig tar sig någonstans. Det blir mest en sorts ursäkt för karaktärerna att vara onda och ställa till problem för Sam.

De här två parallella kärlekstrådarna är banala nog att passa lite mindre barn. Men temat med giftermål och inte, låt oss säga, kramar och hålla handen, samt filmens ibland brutala actionscener gör att tematiken nog fungerar bättre på lite äldre barn. Det känns som att filmen vill vara allt för alla i stället för att vara inriktad på en specifik åldersgrupp, och därför fungerar den inte riktigt i mina ögon. Och det är synd, för visuellt bjuder den på flera häftiga scener. Tyvärr verkar för många omarbetningar av manus ha gjort att man tappat både djup och fokus på vägen.

Några trailers för andra animerade filmer. En av dem har varken engelskt eller svenskt tal vilket känns som en liten miss.

1. Det finns ett gäng smårobotar i filmen som känns lite väl mycket inspirerade av Minionerna. Inte mycket originalitet där, inte.

2. Jag vill verkligen se mer av filmens värld med robotar lika vanliga som människor, flygande bilar och andra högteknologiska saker