Från ett monster till ett annat

Åtta år har gått - jisses! - sedan "Cloverfield" kom och vände upp och ned på hela monsterfilmgenren med en riktigt minnesvärd film signerad J.J. Abrams Bad Robot. Och nu kommer samma produktionsbolag med en uppföljare - eller? Tja, ska man tro Abrams är "10 Cloverfield Lane" en "blodssläkting" till "Cloverfield", vad nu det betyder. Sanningen är nog att den här filmen existerade i manusformat som "The Cellar" under en längre tid, men blev "10 Cloverfield Lane" i samband med att Bad Robot fick produktionsuppdraget. Utan att gå in i allt för många detaljer kan man säga att filmen är relaterad men en renodlad uppföljare är det inte.

Inledningen är dialoglös, men vi förstår ändå vad som händer. En ung kvinna, Michelle (Mary Elizabeth Winstead) gör slut med sin partner genom att packa en väska och lämna förlovningsringen kvar i lägenheten. Hon åker långt bort, och hon råkar ut för en bilolycka. När vi ser henne nästa gång är hon fastlåst i en cell utan att veta vad hon råkat ut för, var hon är eller vem som låst fast henne. Det avslöjas ganska snabbt då Howard (John Goodman) vänligt förklarar att hon inte är i någon direkt fara. Hon är dessutom inte ensam gäst hos Howard, här finns även Emmett (John Gallagher Jr.) som frivilligt klivit in i Howards skyddsrumsliknande underjordiska bunker.

I skydd från vadå? Jo, Howard menar att det varit en "attack" och att luften är så förorenad att ingen överlevt utanför bunkern. Vem som attackerat vet han inte men uppenbarligen har han haft själva attacken på känn under en längre tid då han byggt detta skydd enligt konstens alla regler, och provianterat för ett par inlåsta år. Michelle vill ha bevis och får vissa bevis, men kan ändå inte riktigt låta sanningen sjunka in. Det är något märkligt med Howard och hans historia, så är han i själva verket en paranoid galning som kidnappat två personer eller finns det någon sanning i det han säger?

Den här typen av minimalt samhälle, oftast i kombination med en science fiction-historia, brukar bli bra (jag tänker på "Air" som var en av förra årets bästa filmer, med minimalt antal karaktärer) och även "10 Cloverfield Lane" är en bra och effektiv film. Framför allt är den välspelad där samtliga skådespelare gör trovärdiga insatser. John Goodman är lysande och läskig på samma gång så där som bara han kan vara, Mary Elizabeth Winstead slipper göra en handlingsförlamad stereotyp och John Gallagher Jr. bidrar med något sorts lugn i en historia som gradvis blir allt mer och mer intensiv. Mot slutet tänker jag plötsligt på "Gravity" utan att det finns några innehållsmässiga likheter, men det är en liknande intensitet inför finalen.

Å ena sidan kan jag tycka att titeln borgade för en betydligt mer tydlig koppling till "Cloverfield" men å andra sidan är jag inte helt säker på att detta är den sista filmen med just det ordet i titeln som vi kommer att få se. Kanske knyts filmerna ihop på något snyggt sätt i framtiden. En bra sci-fi-thriller är det i alla fall.

Utöver ett kommentarspår med regissören Dan Trachtenberg och producenten J.J. Abrams finns en dryg halvtimme med bakommaterial utgjort av sju featuretter. Fint nog kan man klicka igång en "Play all"-funktion och få hela klabbet i en sammanhängande visning.

Här berörs allt från story och skådespelare, via scenbyggen och kostymer, till specialeffekter, ljud och musik. Väldigt heltäckande och givande som komplement till filmen. Speciellt kul är det att ta del av ljud och musik där man fått tänka till lite extra.

1. Mannen Michelle bryter upp med heter Ben och medverkar via telefon innan hennes bilolycka och rösten vi hör är ingen annans än Bradley Coopers.

2. Det finns några påskägg i filmen som knyter ihop den med "Cloverfields" värld, bland annat kan man se en neonskylt för den fiktiva läsken SLUSHO! i ett bensinmacksfönster. Denna dryck har figurerat i mängder av J.J. Abrams-produktioner, från "Alias" till "Fringe" och "Super 8".

3. Något annat fiktivt i filmen är en VHS med titeln "Cannibal Airlines". Tyvärr finns den inte på riktigt. Än.

ANDERS JAKOBSON (2016-09-30)