Sämre men fortfarande effektiv uppföljare

Tre år har gått sedan nordkoreanska terrorister med hjälp av välplacerade förrädare smulade sönder Washington i "Olympus Has Fallen" och den pensionerade secret service-agenten Mike Banning (Gerard Bultler) räddade president Benjamin Asher (Aaron Eckhart) och hela konkarongen genom att helt ensam ställa sig mot en hel organisation av terrorister. En "Die Hard"-variant som fungerade väl, mycket på grund av att själva terroristattacken kändes i magen, som om den skulle kunna ske på riktigt. Samtidigt var det högst osannolikt att en enda futtig person skulle klara av hela biffen själv, men så var det ju också en actionfilm.

I filmens värld ska det enligt vissa uppgifter gått åtta år, vilket jag inte riktigt får ihop med mandatperioderna och därför väljer att ignorera, och Banning har sedan händelserna i förra filmen blivit presidentens närmaste secret service-man, men överväger nu att säga upp sig för att fokusera på sin fru (Radha Mitchell) och deras kommande barn. Ett telefonsamtal förändrar det. Den brittiska premiärministern har avlidit och president Asher måste givetvis närvara under begravningen. Det är kort om tid och Banning är inte speciellt glad över att under tidspress dra upp riktlinjerna för säkerheten, speciellt som flera andra världsledare med sina egna säkerhetsteam är på samma plats samtidigt.

Som titeln avslöjar drabbas London av en välplanerad och storskalig terroristattack där i princip alla världsledare stryker med, med undantag för president Asher som skyddas av Banning. När terroristerna väl kommunicerar med omvärlden står det klart att det är Asher de vill ha, och de vill avrätta honom offentligt så att hela världen ska se det ske. Men Asher har ju Banning vid sin sida och då kan väl inget gå fel, eller kan det det?

Det är förstås en ganska snarlik film vi har att göra med, och tyvärr när det gäller uppföljare en svagare sådan. Men samtidigt är det en pulshöjande actionthriller med pangpang så det heter duga. Vissa sekvenser känns väldigt dataspelsinspirerade och det bidrar till en närvaro som är effektiv. Ur den synvinkeln kan "London Has Fallen" ses som en underhållande actionmacka, men samtidigt ger den mig en lite dålig smak i munnen. Banning mördar terrorister till höger och vänster på ett sadistiskt vis och replikerna som ramlar ur hans mun är snudd på rasistiska och alldeles för patriotiska för min smak.

Specialeffekterna är överlag bra och nog hugger det till lite i hjärtat när ikoniska Londonbyggnader sprängs i bitar. Vi lever i tider då något liknande kusligt nog inte är speciellt långt borta, och det gör att även "London Has Fallen" känns lite extra obehaglig även om filmen i sin helhet är högst osannolik.

1. Regissören av "Olympus Has Fallen", Antoine Fuqua, gillade inte manuset och vägrade att regissera uppföljaren. Efter lite kringelkrokar blev det till slut svenska Babak Najafi som hamnade i registolen och därmed gör sin första icke-svenska film. Han har tidigare bland annat regisserat "Sebbe" och "Snabba Cash II".

2. Morgan Freeman upprepar sin roll som Allan Trumbull. I förra filmen var han representanthusets talman, men nu är han uppgraderad till vicepresident.

3. Jag skulle säga att dörren lämnas lite öppen till en tredje film, men vad är det som ska falla då?

ANDERS JAKOBSON (2016-08-04)