V som i vampyrer och virus

2009 blev jag smått förbluffad när den skicklige filmskaparen Guillermo del Toro debuterade som författare. Tillsammans med Chuck Hogan släppte han boken "The Strain" och det som förbluffade mig var formatet. Varför blev det inte en film? Boken visade sig vara den första i en trilogi där jag äger "The Strain" och första uppföljaren "The Fall" men än så länge enbart läst en liten bit av den första boken. Mitt läsande går i vågor och ibland har jag helt enkelt inte flyt och det drabbade "The Strain".

2014 blev det en tv-serie av sviten och i skrivandets stund pågår den tredje omgången och de två första ges ut på DVD i hyfsat rask takt. Del Toro och Hogan är producenter och lite mer, vilket betyder att de ändå har ganska mycket att göra med serien. Det är ju bra. Historien är en variant på vampyrmytologin men med ett modernt pandemilager ovanpå alltihop.

En jumbojet från Berlin landar på JFK-flygplatsen utanför New York. Eller "landar"... Det försvinner från radarn och sen så står det bara där, helt iskallt som om det aldrig varit i luften. Markpersonalen får ingen kontakt med det och alla fönster utom ett är täckta. Något märkligt har hänt och Homeland security kallas in, och inte minst CDC ("Centers for Disease Control and Prevention", den amerikanska smittskydds-myndigheten) som skickar dit doktor Ephraim Goodweather (Corey Stoll) och hans kollegor Nora Martinez (Mía Maestro) och Jim Kent (Sean Astin). De finner att samtliga passagerare ombord är mystiskt döda men de hittar även fyra överlevande som omhändertas. I planets lastutrymme hittas även en enorm handsnidad kista som snart ska försvinna från platsen.

På annat håll i New York reagerar åldermannen Abraham Setrakian (David Bradley) illa på nyheten om flygplanet och de döda passagerarna. Han vet nämligen exakt vad som är på gång och har förberett sig i många år för just denna stund då han ännu en gång ska ställas mot Mästaren - det mäktiga vidunder som kan kallas för "Patient 0" i denna vampyrsmitta. Snart brakar helvetet lös i New York och Goodweathers vägar korsas med Setrakians och vetenskap och logik ställs emot mytologi och ondska, men det ska visa sig att Setrakian sitter inne på alla sanningar och alla verktyg som behövs för att slåss mot ondskan. Men de kan inte göra det ensamma - en känslokall ohyresutrotare, Vasiliy Fet (Kevin Durand), kommer in i gänget med en stor kunskap om New York, vilket är lämpligt när man letar efter ett monster.

Mästaren är inte det enda monstret i serien. Givetvis finns det några helt vanliga människor som ligger bakom frakten av kistan från Berlin till New York och så finns det en... inte helt vanlig människa mellan de båda lägren. Thomas Eichorst (Richard Sammel) är en speciellt utvald före detta människa som gjorts odödlig av Mästaren och en ond figur som Setrakian träffat vid olika tillfällen under sex decennier.

Utöver alla dessa karaktärer finns det en till att nämna. Det är Augustin "Gus" Elizalde (Miguel Gomez), en kriminell figur som ställs emot vampyrerna på lite olika vis och drar egna slutsatser om vad som hänt utan att få veta Setrakians sanningar. Det känns som att Gus kommer att komma in i gänget så småningom, eller så blir det inte alls så - han träffar nämligen på ett annat vampyrjagande gäng av ett helt annat slag så kanske har historien en annan plan för honom.

Säsongen slutar utan en stark cliffhanger. Kanske var det oklart om det skulle bli mer och man fegade lite i fall det skulle bli en nedläggning. Det gör att serien tappar lite under sin final, vilket är synd för generellt sett är serien helt okej. Det ska poängteras att det är en ganska grafiskt otäck serie. Här fegas det inte alls när vampyrmonstren dricker sina offer. Det handlar inte om klassiska huggtänder som fint punkterar halsen utan något helt annat. Är man lite känsligt lagd får man vara beredd på att titta bort från tv:n emellanåt och kanske hushålla lite med snacksen...

Det finns några renodlade skräckserier bland tv-utbudet just nu och "The Strain" bjuder både både slafs och spänning samt har det där övre lagret av vetenskap med både fågel- och svininfluensor som verkliga beröringspunkter. Jag är intresserad av hur serien kommer att utvecklas men hoppas samtidigt att det inte blir en evighetsserie bara för det.

Tre featuretter har pytsas ut på tre av de fyra skivorna. Den första handlar uteslutande om Guillermo del Toro och pilotavsnittet där egentligen alla förutsättningar för serien sattes. Här kläcker Del Toro ur sig att han tänkte ut sina vampyrers biologi för över 20 år sedan, och man får se lite illustrationer och annat från hans journaler. Har man sett andra bakomfilmer till hans verk känns detta igen.

Nästa featurette handlar om att adaptera böckerna, och Del Toro nämner Stephen Kings "Staden som försvann" ("'Salem's Lot") och Richard Mathesons "Varulvarnas natt" ("I am Legend") som två böcker som väckte hans intresse för vampyrer. Båda böckerna är exempel på när vampyrmytologin korsas med den vanliga världen och där passar "The Strain" in bra. Vi får även veta att serien inte följer böckerna slaviskt. Vissa karaktärer har förändrats och det finns övergripande skillnader som påminner om det som skiljer tv-serien "The Walking Dead" från dess tecknade förlaga. En liten varning dock - denna featurette ligger på skiva två men innehåller bilder från säsongens final, så se för all del alla avsnitt först!

Den tredje och sista featuretten visar på detaljrikedomen i Setrakians källare där han har prylar högt och lågt kopplade till vampyrjagandet. Källaren blir ett slags "högkvarter" för gänget så det är inte speciellt överraskande att mycket tid och energi lagts på att designa rekvisitan in i minsta detalj.

Bra extramaterial tycker jag.

1. Guillermo del Toro regisserade det extralånga pilotavsnittet. Jag önskar dock att jag hade sett mer av Del Toros unika designstil i de monster och varelser som finns i serien. De är kanske inte dåliga, och verkar utifrån extramaterialet stämma bra in på Del Toros vision, men de har inte den där speciella designen som man sett i "Hellboy" eller "Pans labyrint" till exempel.

2. Snacka om rundgång: Del Toros ursprungstanke kring "The Strain" var att det skulle bli en tv-serie. När ingen nappade föreslog hans agent att han borde omvandla historien till böcker, böcker som nu filmats som en tv-serie... Trilogin kompletterades med "The Night Eternal" (2011).

3. Den stora frågan inför säsong två är: Vad är det för gäng som Gus stött på?

ANDERS JAKOBSON (2016-09-27)
Relaterade recensioner (12)