Lite seg säsong med ett hemskt slut

I och med säsong sex av serien har vi kommit en bra bit in den serietidning som ligger till grund för serien. Närmare bestämt 100 nummer har man betat av och fortfarande följer man serietidningen rätt bra. Mycket av det som händer i TV-serien händer även i serien, men man alternerar det lite och låter andra karaktärer råka ut för samma sak som en annan råkar ut för i serietidningen och det är ju bra för oss som läst serien. Nu vet vi inte alltid vad som kommer hända.

Det stora som händer under säsongen är att Ricks grupp nu börjar hitta andra grupper med överlevande. Man hittar en grupp som går under namnet Alexandriagruppen, en annan som håller till på ett ställe som heter Hilltop och går under namnet Hilltopkolonien. Dessa två grupper börjar Ricks grupp samarbeta med men vi får också träffa Wolves och Saviors som inte är så vänligt sinnade. Den senare leds av Negan, en elak djävul som alla som läst serietidningen väntat säsong efter säsong på att få se. Nu får vi äntligen se honom i form av Jeffery Dean Morgan som gör en riktigt bra och otrevlig tolkning av honom. Vi får även under säsongen träffa Heath, Denise, Dwight, Jesus och Gregory som vi också känner igen från serietidningen.

Säsong sex av "The Walking Dead" känns lite segare än tidigare säsonger och ska jag vara ärlig går serien på sparlåga tills Negan dyker upp. Då reser sig håret i nacken och man sitter på helspänn igen. Tyvärr är han med ganska lite den här säsongen och tyvärr så avslutas säsongen med en riktig cliffhanger. Jag säger tyvärr för man kunde gjort det så mycket bättre. Man kunde ha visat vem som råkat ut för Lucille (Negans taggtrådsförsedda basebollträ) och låtit tittarna sörja under uppehållet. Nu är man bara irriterad.

Vilket för mig in på en annan sak som irriterar mig något otroligt med "The Walking Dead". Tidigare gick ingen säker utan alla kunde stryka med men så är det inte längre. Visst, ibland stryker någon av huvudkaraktärerna med men inte alls på samma sätt som tidigare. Bland annat överlever Glenn några tillfällen där det borde vara omöjligt. Detta får mig att lite tappa tron på de som skapar serien. Har man fastnat i samma träsk som alla andra serier? Tyvärr tror jag man gjort just det… Men, i säsong sju kommer Negan och då kommer det bli hemskt bra tror jag.

Tyvärr fick vi inget fysiskt exemplar av denna utgåva och kan därför inte recensera extramaterialet.

1. Äntligen kommer Negan!

2. Äntligen kommer Negan!!