Europaaction med agenten och ficktjuven

Bastille Day är namnet på Frankrikes nationaldag som alla som läst historia i grundskolan vet inträffar den 14 juli. Filmen "Bastille Day", där en del av plotten handlar om terroristattacker på själva nationaldagen i Paris, hade fransk premiär den 13 juli 2016 och föregicks av sedvanlig marknadsföring med digital annonsering, trailers etc. Men vad hände då på 2016:s "Bastille Day"? Jo, Frankrike skakades av den andra stora terroristattacken på kort tid då mängder av folk mejades ned i Nice. Den digitala marknadsföringen släcktes ned och det enda som blev kvar var filmaffischerna i anslutning till biograferna.

Gränserna mellan film och verklighet blir allt tunnare och tunnare. Nu vill jag i och för sig inte påstå att det som skildras i filmen och det som hände i Paris i slutet av 2015 och i Nice på nationaldagen egentligen påminner om varandra, men det är fullt förståeligt att filmen blev tämligen olämplig för den franska marknaden.

Richard Madden spelar den oerhört skickliga ficktjuven Michael Mason som smidigt och till synes enkelt rövar på sig telefoner och plånböcker som snabbt omvandlas till pengar som han bokstavligt talat lägger på hög. Om han har en framtidsplan så är den luddig men han verkar inte helt lycklig i sitt liv, samtidigt som han inte kan stå emot möjligheten att stjäla det han ser. Till exempel en bag som en olycklig kvinna (Charlotte Le Bon) ställer bredvid sig. Den verkar innehålla värdefullt, men Mason hittar bara skräp och slänger den. Bara några sekunder senare exploderar bagen och Mason blir direkt en misstänkt terrorist.

Från olika håll blir han nu jagad. Dels av en fransk insatsstyrka med inrikesminister Gamieux (José Garcia) som operativ ledare och dels av amerikanska CIA där agent Sean Briar (Idris Elba) är ivrig att hitta Mason, och blir tack och lov den som hittar honom först efter en synnerligen rafflande jakt på franska hustak. Briar förstår att Mason inte är den terrorist alla tror och tillsammans bildar de ett udda par vars första uppdrag blir att lokalisera kvinnan med bagen. Samtidigt kokar en konspiration under ytan som inte nöjer sig med den första bomben, och när nationaldagen kommer bryter kaoset ut.

Det är något visst med action i Europa och i synnerhet i Frankrike. Vi har sett det i en rad franska filmer, förstås, men även i Bourne-filmerna och en gammal klassiker jag alltid återkommer till är "Frantic" med Harrison Ford där Paris var tablån för rafflet. Jag får lite samma känsla här. Något med stan framkallar tempofylld action och jakter både i fordon och till fots. Regissören James Watkins har ett par skräckfilmer på meritlistan, bland annat "The Woman in Black", men får till ett bra tempo och spänning under de 90 minuterna. Actionsekvenser duggar tätt samtidigt som det finns luft för karaktärsutveckling.

Jag får en viss känsla av att detta skulle kunna vara starten på en ny actionfranchise då Elbas agent är en ganska tydlig hjälte och kemin med Maddens ficktjuv är bra. Så vi får väl se, men det skulle verkligen inte förvåna mig om paret sammanstrålade i ännu en film.

1. I vissa delar av världen går filmen under titeln "The Take". Tur för oss att den inte heter det här, då det skulle blivit den tredje recensionen med den titeln i vårt arkiv efter "The Take" (2008) och "The Take" (2011).

2. Idris Elba sjunger filmens ledmotiv under eftertexterna. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om det är coolt eller inte.

3. José Garcia som spelar inrikesministern Gamieux ser exakt ut som en lite kraftigare Robert Downey Jr i Tony Stark-personan. Kusligt!

ANDERS JAKOBSON (2016-10-31)