Ännu en underhållande säsong

Säsong 10 av "The Simpsons" gjordes 1998-99 och innehåller för mig ganska många avsnitt som jag inte sett tidigare. Jag slutade följa med i "The Simpsons" på tv när det blev alltför förvirrande med alla kanaler och säsonger som varvades kors och tvärs. Då och då såg jag ett avsnitt som kändes nytt och mer modernt och gillade det inte, vilket får mig att tro att någon vacker dag kommer jag att sitta med en ny säsongsbox som inte är bra.

Det är dock inte fallet med säsong 10. Det är ännu en underhållande säsong där serien fortfarande håller samma höga klass som man är van vid.

När jag skriver den här recensionen har det gått några veckor sedan jag såg alla avsnitt - två gånger - och när jag bläddrar genom det matiga häftet för att påminna mig om vilka avsnitt som var med så slås jag av att i princip alla avsnitt är mycket bra. Det enda som jag inte alls gillar - i alla fall inte i någon större utsträckning - är "The Simpsons bible stories", en sorts "Treehouse of horror" fast med bibeltema. Annorlunda, visst, men inte så himla kul.

Som vanligt är det Homer som är den stora stjärnan i säsongen. Han är ju, nu efter över 15 år i tv:s värld, en av de bästa karaktärerna som skrivits. En underbar figur. I denna säsong samlar han flott, blir uppfinnare, blir assistent till Alec Baldwin och Kim Basinger, blir hippie, ger motvilligt bort sin njure till Grandpa Simpson, blir livvakt, sticker till Las Vegas med Ned Flanders där de hittar nya fruar, åker till Superbowl, byter namn till Max Power, blir konstnär och tar med hela familjen till Tokyo.

Egentligen behöver jag inte skriva mer om handlingen i boxen för förmodligen känner ni igen några avsnitt i denna korta sammanfattning av vad Homer håller på med.

Hippieavsnittet "D'oh-in' in the wind" är jätteroligt. Homer söker upp några av de hippies hans mamma hängde med som nu är framgångsrika affärsmän med grönsaksjuice som specialitet. Givetvis lyckas Homer sabba produktionen och gör ny juice med lite grönare primörer än normalt (ni fattar, va?) vilket resulterar i att Springfield blir på lite gladare humör. En obetalbar scen är när Grandpa och Jasper sitter och flinar precis som Beavis & Butthead.

Det känns som alla säsonger av "The Simpsons" är historiska på ett eller annat sätt. "Bart the mother" var sista avsnittet - med undantag för "Treehouse of horror"-segmentet "Starship poopers" - som David S. Cohen skrev innan han bytte ut S:et mot ett X och fokuserade helt och hållet på "Futurama". Det är tragiskt nog också det sista avsnittet som Troy McClure medverkar i då röstskådespelaren Phil Hartman mördades den 28/5 1998.

Så vill du se Troy McClures sorti så är det här du kan göra det.

Som vanligt välkomnas man av ett både skrivet och talat meddelande från Matt Groening. Alltid lika trevligt och peppande.

Om man som jag är road av att lyssna på kommentarspåren till avsnitten (jag har lyssnat på alla säsonger, vissa till och med fler gånger) är det lite som att höra ens vänner prata. Jag är bekant med flera av rösterna sedan tidigare och hänger med i deras humor. Visst, ibland svävar kommentarena bort från själva avsnittet och ibland är det lite mycket "Jag tror det var jag som hittade på det där skämtet"-skrävel, men jag tål det. Värt att notera är att Mark Hamill ("Star wars", ni vet) är med och kommenterar avsnittet "Mayored to the mob" som han är med i.

Bortklippta scener finns det hyfsat gott om. Man kan välja i "plusmenyn" att se dem inklippta i avsnitten eller separat i ett samlat block. Jag upptäckte också av en slump att om man är inne i "plusmenyn" och trycker uppåt så att inget är markerat så får man se ytterligare en bortklippt scen. Vet inte om det gäller alla avsnitt, men de finns där, gömda som påskägg.

Ett litet smått överflödigt klipp bland bonusmaterialet är en sammanfattning av alla busringningar till Moe's Tavern som Bart gör. Det är som är den stora behållningen med det här klippet - eftersom det sträcker sig från de allra första säsongerna och framåt, är hur dåligt "The Simpsons" var tecknat i de tidiga säsongerna. Det är nästan som en helt annan serie.

Bland extramaterialet får vi en exklusiv titt på en bortklippt scen från "The Simpsons-filmen". Det är en sångscen som visas i skissformat. Man hade önskat något mer om själva DVD:n, men det var väl inte klart när boxen gjordes.

En inblick i animeringandets ljuva konst har ingått i de senaste boxarna och så även i denna. Förutom de vanliga jämförelserna mellan storyboards och tidiga animeringar får vi en liten grundkurs när en av animatörerna visar hur de skapar animeringarna till DVD-menyerna. Spännande värre.

Något som jag finner väldigt ointressant men som ändå alltid är med är "The Simpsons" på andra språk och reklamfilmer med "The Simpsons". Är man intresserad är det bara att titta, annars låter man bli. Som jag.

1. John Swartzwelder är en av de flitigaste manusförfattarna i "The Simpsons" med 59 roliga avsnitt på sitt samvete. John är väldigt omtyckt av sina kollegor som alltid pratar väl om honom i kommentarspåren. Han har dock konsekvent vägrat att medverka bakom kulisserna och i förra säsongen kunde kollegorna inte hålla sig och ringde upp honom när de spelade in sitt snack. John har skrivit fyra humorböcker i sin speciella stil som jag äger (signerade dessutom) och har för avsikt att läsa inom kort. Återkommer i en blogg om dem.

2. Ett av Swartzwelders avsnitt i denna säsong är "Maximum Homerdrive" där Homer blir trucker. Titeln kan härledas till Stephen Kings regidebut "Maximum Overdrive" som handlade om lastbilar med smak för människor.

3. Kopplingen "The Simpsons"-Stephen King är annars ganska självklar. Förutom att några av Kings storys parodierats har han själv medverkat i tecknat format, och dessutom spelar han och Matt Groening tillsammans i rockbandet Rock Bottom Remainders.

ANDERS JAKOBSON (2007-09-19)