Nödvändiga och förträngda minnen

Inledningen av filmen är snudd på komisk. Det känns som "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" korsats med "Memento" när demenssjuka Zev Guttman (Christopher Plummer) rymmer från ålderdomshemmet och ger sig ut på en roadtrip guidad via ett brev från sin vän. Men det är ganska långt från en komedi, och allting startar ganska dystert.

Zev har enligt judisk tradition suttit Shiva för att sörja sin fru Ruth som dog för en vecka sedan. Zev lider av demens och varje morgon vaknar han upp och minns inte att hans älskade fru inte längre finns vid hans sida. En annan gäst på hemmet, Max Rosenbaum (Martin Landau), påminner Zev om att han lovat att göra en sak efter Ruths död och det är det som får honom att rymma och ge sig ut på en roadtrip. Max har skrivit ett brev där han dels påminner Zev om att hans fru är död och att han behöver lite hjälp för att få igång minnet, och dels berättar om själva uppdraget: Att hitta Rudy Kurlander, den Blockführer som dödade Zevs familj i Auschwitz.

Problemet är att det finns flera Rudy Kurlander i USA så Zev måste resa runt tills han hittar den rätta. Detta tvingar Zev att minnas saker han måste minnas och saker han definitivt inte vill minnas.

Den numera 87-åriga Christopher Plummer är fullkomligt lysande som den fragila huvudpersonen. Min initiala tanke är "jisses, vad han blivit gammal", men efter intervjuerna i extramaterialet inser jag att han han blivit extra gammal både via smink och exemplariskt agerande. Veteranen har fortfarande en imponerande pondus i de roller han tar sig an, och arbetstakten har knappats minskat med åldern. Från 80-årsdagen fram till i dag finns det 30 insatser registrerade på IMDB. Imponerande!

"Remember" är en välgjord film som långsamt glider in i ett oundvikligt mörker och dessutom bjuder på lite överraskningar innan eftertexterna börjar rulla. Helt klart sevärd.

En plikttrogen behind the scenes med lite citat från de inblandade och bilder ur filmen ligger med som bonus. Inte så mycket att orda om. Den finns där. Typ.

1. Christopher Plummers karaktär har en bakgrund som pianist och det har uppenbarligen Plummer också då det är han som spelar de vi hör och ser i filmen.

2. Självaste "Hitler reacts to..."-Hitler, Bruno Ganz, spelar en av alla Rudy Kurlander i filmen.

3. En annan spelas av 75-åriga Jürgen Prochnow som åldern till trots är alldeles för fräsch för rollen och sminkats äldre på ett dessvärre ganska genomskinligt vis. En av få negativa kommentarer om filmen jag kan komma på.

ANDERS JAKOBSON (2016-12-01)