Fin film sänks av usla röster

Det finns fördelar med att en teknik blir billigare, precis som det finns nackdelar. Ta bara möjligheten att datoranimera långfilmer i stället för den kostsamma och långsamma tekniken med att rita för hand. Den kanske största fördelen är mångfalden, men med mångfalden kommer också en hel del produktioner som man kanske helst hade sluppit. Jag har sett en del europeiska produktioner de senaste åren och för det mesta märks det att de ligger en bit efter de amerikanska storbolagens filmer, därför var det lite spännande när den här japanska filmen dök upp. Har japanerna kommit längre än européerna?

Gamba i titeln "Historien om Gamba" är namnet på en liten stadsmus som en dag får för sig att upptäcka havet. Han får sin matglade och klumpige kamrat med sig som sällskap och så småningom hamnar de hos ett gäng ruffiga skeppsråttor. Efter lite konflikter med sedvanlig vänlig lösning på dem, efter att de lagt undan sina fördomar och lärt känna varandra, så skulle historien ha kunnat ta slut där. Men mitt i den nyfunna vänskapen stapplar en liten mus in och ber dem hjälpa hans folk jaga bort ett gäng ondskefulla vesslor som invaderat deras ö. Det får de nyfunna vännerna att förena sina krafter i kampen mot vesslorna.

Och det blir en smått episk kamp, med animerade barnfilmsmått. Faktiskt finner jag den stundtals rätt brutal så filmens rekommenderade åldersgräns på sju år känns ganska motiverad. Men på det stora hela är den rätt spännande trots att den är fylld med klichéer. Sett till det grafiska är det inte det värsta jag sett, den är fint animerad men färgval och en del av karaktärsdesignen lämnar en del i övrigt att önska. Vi får helt enkelt inte den detaljrikedom som vi är vana vid från större produktioner.

Vad som dock blir avgörande för mig är de i mitt tycke usla röstskådespelarna som på framförallt huvudkaraktärerna känns helt fel. Jag klarar tio minuter med de svenska rösterna innan jag ger upp och provar med de engelska. De är lite bättre men irritationen sitter i hela filmen. Det är både röster som känns felvalda till vissa karaktärer och röster som inte har i en animerad film att göra över huvud taget.

Med det sagt tror jag inte att det påverkar de unga som ser filmen utan det kan mer bli ett problem för de vuxna som vill sitta med sina barn och titta. Som familjefilm duger den inte på grund av detta, och med tanke på de ganska tuffa scenerna är det just en familjefilm det behöver vara. Av den anledningen har jag svårt att rekommendera "Historien om Gamba" men står man ut med rösterna kan den bli en liten familjefavorit.

Några trailers för andra filmer.

1. Musiken av Benjamin Wallfisch är ett stort plus och är bland det bättre jag hört i en animerad film. Han har tidigare bland annat gjort intromusiken till den hyllade filmen "Moon". Det är ett namn att lägga på minnet i framtiden.

2. "Historien om Gamba" är från början en japansk barnbok som på 1970-talet blev en framgångsrik tv-serie i Japan. Tv-serien ledde i sin tur till två långfilmer och detta är alltså den tredje i ordningen.

3. Filmen fanns på idéstadiet för femton år sedan och har varit i produktion de senaste tio åren. Budgeten låg någonstans mellan 16 och 20 miljoner amerikanska dollar.

THOMAS HELSING (2016-11-24)