En andra chans... att misslyckas

Så var de här igen för en andra säsong - Travis, Madison, Nick, Alycia, Chris och de andra som vi lärde känna under den sex avsnitt korta första säsongen. Den här gången får de 15 avsnitt på sig att föra handlingen framåt. De får en andra chans att rätta till det man misslyckas med i första säsongen. En andra chans att få oss tittare att gilla karaktärerna. De tar den men misslyckas lika mycket den här gången som i första säsongen. Som tittare bryr jag mig inte ett smack om de lever, dör, blir zombies eller bara slaktas. När det gäller vissa karaktärer (typ Chris) sitter jag till och med och önskar att han ska dö. Jag har sällan sett en karaktär som beter sig så irrationellt och dumt.

Förutom detta verkar skaparna av serien som för övrigt är samma som skapat "The Walking Dead" tycka att det var en bra idé att separera karaktärerna och skicka dem i olika riktningar. Kanske för att man ska få lära känna dem en i taget (vilket man dock redan borde göra efter den första säsongen) eller så är det för att kräma in så mycket handling som man bara kan i säsongen. Jag vet inte utan kan bara konstatera att det blir helt fel. Vi kastas nu mellan de olika karaktärerna och platserna där de befinner sig och i stället för att bli investerad i vad som händer dem så har man nu ingen koll alls. Och då såg jag ändå säsongen på blu-ray under typ tre, fyra dagar. Jag törs inte ens tänka på hur illa det varit om man sett ett avsnitt i veckan.

"Fear the Walking Dead" skulle fokusera mer på själva utbrottet av zombieepidemin men ju längre säsongen gick ju mer påminner den om en lightversion av "The Walking Dead". Zombierna är nu på plats och alla letar efter någonstans att bo säkert. Det är till och med vissa scener som känns som om de vore direkt inspirerade av saker som hänt i huvudserien.

Så med andra ord, serien fick en andra chans. Skaparna tog den och misslyckades... igen. Nu har serien förlängts med ytterligare en säsong så jag antar att det är tredje gången gillt som gäller...

Vi får bakom kulisserna-filmer från alla avsnitt. Dessa är rätt korta men ändå intressanta och min gissning är att de från början släpptes på nätet i samband med att respektive avsnitt visades.

Vi får också se webbserien "Flight 462" som introducerar en karaktär som senare dyker upp i säsong två. Den skulle man alltså ha sett innan säsong två om man skulle göra det rätt, men den fungerar att se efter också. Faktum är att den kittlar en idé jag velat se länge. En zombie på ett flygplan. Snacka om instängd miljö. Tyvärr är den rätt kort men jag gillar den.

1. Det är förvånande att samma människor som skapat "The Walking Dead" kan misslyckas så totalt med "Fear the Walking Dead".

2. Det känns som om man spenderat lite mindre pengar på effekterna här än i "The Walking Dead". Kanske vill man inte lägga för mycket pengar innan man ser att det fungerar.

3. Jag vet att jag är kritisk till serien men det finns lite bra saker också. De är dock väldigt få.