Svensk indiefilm med toppar och dalar

När en svensk film görs utan offentligt stöd uppenbarar sig en mix av nyfikenhet och oro. Jag har sett ett antal indiefilmer som gjorts vid sidan av det stora svenska filmmaskineriet och slutresultatet brukar oftast vara visuellt bra men skådespelarmässigt skakigt. Och så är fallet även med "Vilsen". Den är snyggt filmad, skickligt klippt och överraskar med riktigt fina specialeffekter när det är dags för filmens final, men så fort repliker ska levereras är det amatörafton för nästan hela slanten. Värst är det att filmens huvudrollsinnehavare Göran Sjögren inte klarar av att bära upp filmen. Stundtals består skådespelet av reaktioner där Sjögren fnyser eller suckar samtidigt som han skakar på huvudet, och sedan sägs repliker utan känsla eller inlevelse. Det låter helt enkelt som att Sjögren inte tror på vad han säger. Och då är det faktiskt så att han var den som ursprungligen kläckte idén till filmen.

Lyckligtvis finns det några mer etablerade skådespelare i filmen i mindre roller som lyfter upp historien från C-filmsträsket. Mest imponerad blir jag av Johan ("Kommissarie Winter") Gry som dyker upp i en liten roll och levererar på precis perfekt vis. Även Kjell Wilhelmsen låter och agerar som en riktig skådespelare även om hans roll kanske inte är speciellt rolig.

Storyn då? Göteborg skakas av ritualmord där offren får ett perfekt mönster skuret i ryggen. Fallet hamnar i händerna på den problemfyllda polisen Göran Lidman (Sjögren) som är nyskild, har en trasslig relation till sin son och en far som ligger på dödsbädden. Göran och hans kollega får oväntad hjälp av pastor Gabriella (Alexandra Zetterberg) som menar att hon vet vilka som ligger bakom morden och att fler mord kommer att ske. Hon säger att det är en religiös organisation som heter Guds söner som mördar med ett syfte och hon har själv en lång relation till organisationen då hennes far jagade efter dem 40 år tidigare innan han försvann.

Göran tror inte på tramset (= suckar och skakar på huvudet) men föga oväntat ska han själv bli indragen och i allra högsta grad drabbas av Guds söners vrede.

Thrillers med någon sorts religiös botten kan emellanåt vara riktigt spännande och det finns stunder då jag på något magiskt sätt dras in i historien och är intresserad av hur det ska gå. Men det håller inte hela vägen och mot slutet går filmen över i övernaturlig skräck, vilket känns som en onödig utveckling. Och apropå onödigt så hade storyn i sin helhet behöver en omgång med rödpennan då det spretar ofokuserat här och där. Filmen landar på nästan två timmar där en halvtimme säkert kunde trimmats bort för bättre fokus och flyt.

Det känns besvärligt att såga filmen då jag förstår att folk lagt ned all sin själ i att göra det bästa de kan under flera år för att filmen skulle bli gjord, och jag uppskattar entusiasmen och kreativiteten. Tyvärr återspeglas detta inte i slutresultatet där storyns och framför allt skådespelets brister inte på något vis jämnas ut av det som faktiskt är bra i filmen. När det handlar om en begränsad budget - vilket jag tar för givet att så var fallet - hade jag hellre sett att man lagt pengarna på att hitta en trovärdig och karismatisk skådespelare till huvudrollen snarare än att göra snygga specialeffekter.

Till att börja med finns det ett litet häfte inuti förpackningen och sånt gillar jag. Det ger en tydlig mervärdeskänsla. Innehållet är bilder från filmatiseringen och två kortare texter där producenterna och regissören ger sina tankar om projektet. Snyggt.

På skivan finns 25 minuter med borttaget och förlängt material, obearbetat så det är lite rått, men det är egentligen bara coolt. En bakomfilm av okommenterad "flugan på väggen"-karaktär ger oss en bild av inspelningen i ungefär fem minuter. Å ena sidan tycker jag att bristen på intervjuer och kommentarer är till bakomfilmens fördel, men å andra sidan hade det varit kul att höra någonting, men det är kanske därför det där häftet ligger med.

En trailer finns också med i utbudet.

1. Regissören Rasmus Tirzitis gjorde 2014 en långfilmslång fanfilm i "Star Wars"-världen - "Star Wars: Threads of Destiny" finns att se på YouTube där den inte har jättelångt kvar till 10 miljoner visningar! Maffigt!

2. 2008 gjorde Tirzitis thrillern "Rana" som har samma polis i huvudrollen som "Vilsen".

3. I filmen figurerar nyhetsinslag från ett påhittat tv-program i "Aktuellt"-stil, men tyvärr är det inte i närheten av att kännas som ett riktigt tv-program.

ANDERS JAKOBSON (2017-01-04)